ASSALAMUALAIKUM

Friday, November 12, 2010

WAKIL RAKYAT VS MEWAKILI RAKYAT

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w

Semua orang sibuk memperkatakan tentang HINDRAF, BERSIH dan pelbagai lagi demonstrasi jalanan. Sedih dan menyedihkan apabila keadaaan sedemikian berlaku seolah-olah rakyat sudah tidak mempunyai seorang pun wakil rakyat di Malaysia sehinggakan mereka terpaksa melantik sesama mereka untuk mewakili rakyat dan menyampaikan hasrat, kehendak dan tuntutan mereka kepada kerajaan dengan mengadakan parlimen jalanan seperti sedemikian. Apa sudah jadi dengan Negara ini?? Siapa yang seharusnya bertanggungjawab sekarang? Perdana Menteri atau Wakil Rakyat??

Banyak suara-suara terutamanya di dalam laman Web rata-rata menyalahkan Perdana Menteri. Sewajarnya kita tahu bahawa Perdana Menteri, seharusnya tidak memikirkan persoalan-persoalan dan tuntutan-tuntutan yang saya anggap terlalu kecil, remeh dan tidak masuk akal langsung. Ianya seperti menggali kubur-kubur pra sejarah sahaja. Semua tuntutan tidak kira HINDRAF ataupun BERSIH sebenarnya hanya mengadakan satu pakatan untuk membicarakan persoalan yang telah basi yang sepatutnya di buat 56 tahun yang lalu. Kita sudah 56 tahun merdeka, amat memalukan apabila kita menuntut sesuatu yang telah pun mempunyai ketetapannya dan keberhasilannya di Negara ini. Apakah tanpa HINDRAF kaum India di Malaysia tak makan?, Apakah tanpa BERSIH semua pilihanraya di Malaysia ini di monopolikan oleh kerajaan? Ni yang dikatakan ada mata buta ada akai tak mau pakai!! Anak Cina makan pengat sendiri mahu ingat.

Kita harus merasa bangga bahawa Malaysia merupakan satu-satunya Negara yang jarang sekali kita dengar tentang demonstrasi jalanan yang begitu liar sepertimana yang berlaku di luar Negara sehinggakan ada tembak-menembak. Sekiranya kita terus menerus menyalahkan Pak Lah, bagaimana pula dengan wakil-wakil rakyat yang berada di bawah kepimpinan beliau? Inilah yang dikatakan, “Now we can see who is the real sleeping beauty in the country”.

Rata-rata di laman web mahupun di kedai-kedai kopi tidak dapat dinafikan itulah gelaran yang sering diberikan kepada Perdana Menteri kita. Namun apakah sebenarnya mereka tahu membezakan antara “tidur dalam bekerja dengan bekerja dalam tidur”. Kalau nak tahu biarlah saya kupaskan di sini. Semua orang pasti dengar ketika bekerja di mana-mana dalam sector swasta atau kerajaan, apabila prestasi pekerjaan seseorang tidak meningkat maka bos mereka pasti menjerit “apa u all tidor ke!!! Pasti ayat-ayat ini sering kedengaran. Maka terbuktilah sekarang siapa yang menjadikan “the real sleeping beauty in the country”.

Bukanlah tujuan saya untuk menyalahkan mana-mana wakil rakyat tetapi inilah yang dikatakan “sikit-sikit lama-lama jadi bukit”. Secara nyatanya carta organisasi kerajaan sememangnya saya anggap sudah baik. Kalau tidak masakan Pertuanan melayu di Negara ini masih kuat. Kita ada pelbagai kaum yang mewakili kaumnya, kita juga ada pelbagai NGO yang mewakili bidang masing-masing. Sebagai contoh Majlis Peguam Negara, mustahil kalau tidak ada seorang pun wakil rakyat yang di lantik untuk memantau Majlis ini. Malahan kewujudan mereka adalah untuk menjadi jambatan antara wakil mereka dan kerajaan. Begitu juga dengan pemimpin kaum masing-m,asing, Masakan semua talian harus diletakkan di dalam pejabat PM sehinggakan setiap penjuru Malaysia boleh menghubungi PM sebagai Perdana Menteri, untuk menyelesaikan masalah mereka.

Terang lagi bersuluh, maka mulai hari ini PM mempunyai satu tanggungjawab yang besar dan satu message dari Allah telah di hantar melalui kejadian-kejadian dan peristiwa yang sedang berlaku. Iqraq!! Pilihanraya juga sudah menjelang, maka inilah masanya PM membuat banyak sembahyang Istigharah dalam memastikan pucuk pimpinan akan datang yang akan mewakili rakyat tidak lagi menjadi Tuan rakyat setelah perlantikan mereka. Apabila dikatakkan wakil rakyat, maka mereka harus sedar bahawa mereka sebenarnya harus “serve the people and not the other way round”. Apabila sudah terlantik maka secara otomatik lahirlah macai-macai yang tak berportfolio untuk menjalankan aktiviti penambahan nilai diri dan poket mereka. Makan pengat walaupun bukan semualah. Tapi saya berani jamin sebilangan besarnya begitu. Akhirnya wakil rakyat menjadi Tuan dan rakyat menjadi hamba.

Peristiwa-peristiwa yang boleh mengaibkan Agama, Bangsa dan Tanahair ini pada pandangan saya secara peribadi adalah kesan dari kemarahan-kemarahan rakyat yang tidak terbela nasibnya. Saya masih ingat kata-kata dari salah seorang pemimpin di dalam kerajaan yang dengan penuh bangga menyatakan bahawa “kita parti pemerintah sudah kuat dan akan selalu kuat. Jadi jangan dirisaukan tentang salah laku beberapa orang di dalam parti ini, kerana ia tak mungkin menjejaskan parti”. Sekarang bagaimana? Sememangnya yang kecil tidak mungkin dapat melawan yang besar kalau dari segi kaedah dan praktikal kehidupan tapi jangan lupa nyamuk pun kecil namun boleh menjejaskan tidur kita sepanjang malam. Inilah yang nak diibaratkan. Sememang benar mereka kelompok yang kecil ini tidak boleh mengapa-apakan kelompok yang majority tetapi kita harus ingat bahawa wawasan dan perancangan kita untuk gemilangkan Negara ini sedikit sebanyak akan mengambil masa sekiranya keadaan ini berterusan. Kalau kita boleh mencapai wawasan 2020 dalam 11 tahun dengan melayani kerenah rakyat yang segelintir ini boleh jadi melambatkan perjalanan kita menuju wawasan tersebut. Jadi fikirkanlah!! Kalau seorang wakil rakyat yang salah laku boleh terlepas maka tak hairan yang lain juga akan mencontohi salah laku tersebut. “ kalau u buat boleh tak kan I buat tak boleh”. Bayangkan sekiranya mentality yang hanya pada mulanya datang dari seorang wakil rakyat akhirnya sudah tentu akan merebak. Maka belajarlah dari kejadian virus dan bacteria.

Walau apapun punca ke atas peristiwa yang telah berlaku di dalam mana-mana perhimpunan sudah pasti ada yang bertanggungjawab untuk mewujudkan ketidak tenteraman ini di dalam Negara kita. Pasti ada yang mewakili setiap perhimpunan yang dihadiri oleh kelompok kecil rakyat, Sekiranya yang meletakkan jari-jemari mereka itu ada di antara orang Islam maka amat menyedihkan, kerana tidak langsung Islam mengajar selain dari perdamaian, ukhwah dan musyuwarah. Mungkin kita boleh mempelajari sesuatu dari nasihat salah seorang cendiakiawan Islam ini iaiatu Dr.Nurcholish Madjid , kata beliau :

“dalam berinteraksi ‘ideologi” sesame Muslim, kita harus menyimpan di dalam hati kita sikap ‘keraguan yang sihat’(healthy skepticism), iaitu sikap cadangan dalam pikiran dan siap sedia mengakui kebenaran orang lain jika memang ternyata benar, serta mengakui kesalahan sendiri jika memang ternyata salah. Adanya perbezaaan (ikhtilaf) diantara kita, harus diterima sebagai kenyataan yang selama-lamanya tidak akan mungkin dihapuskan. Maka perlu I’tilaf (serasi dan harmoni) maka akan wujudlah satu pola sesame kita di atas satu struktur pandangan yang penuh pengertian dan teggang-menegang. Al Quran sendiri mengisyaratkan sebagai beikut “ Dan janganlah kamu termasuk yang musyrik, yang terdiri dari orang-orang yang memecah-belahkan agama mereka, kemudian mereka menjadi kelompok-kelompok, setiap kelompok membanggakan apa yang ada pada diri mereka”(Ar-Ruum : 32)”

Kepada wakil rakyat bekerja keraslah dengan penuh keihklasan dan tanggungjawab sebelum ada pula demonstrasi yang akan mewakili rakyat. Belajarlah dari setiap kejadian, dan alam. Api yang kecil menjadi kawan bila besar menjadi lawan itulah istilah yang sebenarnya yang harus di pandang serius oleh kerajaan terhadap kelompok-kelompok yang dianggap minority ini. Anggaplah setiap apa yang berlaku itu besar supaya akan besarlah lagi pemikiran kita untuk menyelesaikan setiap masalah. Tak mungkin seseorang pemimpin dapat memuaskan hati semua rakyat tetapi janganlah kita sampai tidak memuaskan hati sekurang-kurangnya majority rakyat di bawah kepimpinan kita. Muhasabahlah!!


12/12/07
2.15-3.10

No comments:

Post a Comment