ASSALAMUALAIKUM

Wednesday, July 28, 2010

KERAJAAN NAIK MINYAK VS RAKYAT NAIK MINYAK

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w

Begitulah apa yang sedang berlaku sekarang. Apabila kerajaan mula menaikkan harga minyak maka di sana-sini kita lihat pula demonstrasi menunjukkan rakyat juga turut naik minyak. Itulah istilah Melayu bagi marah atau naik angin. Di sana- sini kalau kita lepak atau bersembang pasti tak ada isu lain asyik isu minyak naik, harga barang naik, macam-macam lagi naik. Sampai sesak nafas dan telinga mendengarkan sana-sini bercakap tentang perkara yang sama. Sebagai penulis yang suka menjadi orang tengah mengimbangkan keadaan, maka terpaksalah saya mengeluarkan beberapa resolusi bagi kerajaan mahupun rakyat bagaimana untuk menenangkan keadaan.

Kita ini para penulis bukanlah menteri kabinet yang harus mencari jalan penyelesaian, juga bukalah seorang Perdana Menteri tetapi sekadar mengajukan beberapa resolusi secara percuma itupun kalau nak dengar, kalau tak dengar maka “tak dapek den nak nolong” kata orang minang. Bagi pihak kerajaan seharusnya lebih bersikap telus untuk membuka semua fail-fail keuntungan Petronas. Ini bukanlah apa kesian dekat makcik-makcik dekat kampung yang tak faham tentang negara yang mengeluarkan minyak tapi tak boleh turunkan harga minyak untuk negara sendiri. Kalau mereka dah faham tentulah perkara ini tidak akan dipertikaikan lagi. Manalah orang kampung nak tahu apa yang berlaku di dunia sana. Harap dekat TV atau media elektronik sajalah. Kalau nak buka internet jauh sekali. Apa yang mereka persoalkan adalah seperti yang telah dinyatakan di atas. Negara kita ada minyak tapi dunia naik negara kita pun kena naik minyak juga. Ataupun mereka akan bertanya kenapa ada minyak jual kat orang, juallah dekat rakyat sendiri tentu lebih murah. Itulah soalan-soalan paling minimal yang akan di tanya oleh rakyat jelata di Malaysia ini. Maka seharusnya pihak Kementerian Keewangan keluarkanlah pamplet ke macam menifesto kecil untuk diberikan penerangan di dalamnya tentang bagaimana harga minyak boleh naik. Kalau dalam pilihanraya boleh cetak beratus ribu menifesto dengan muka sendiri tak kanlah tak boleh letak muka negara Malaysia pula untuk memberikan penerangan kepada rakyat secara percuma.

Buku-buku kecil ini kalau diberikan penerangan secara terperinci saya rasa pasti berkesan dengan menggunakan bahasa biasa untuk menerangkan bagaimana minyak dunia dapat memberi kesan kepada negara Malaysia yang juga salah satu negara yang mengeluarkan minyak. Kerajaan seharusnya mewujudkan satu bahagian penerangan ekonomi khusus untuk memberikan penerangan secara mengeluarkan risalah-risalah kecil untuk memberikan penerangan kepada rakyat. Kalau kita lihat secara lumrah kejayaan sesebuah negara adalah terletak kepada faktor ekonominya.

Sebab itulah ada orang yang bertanya kepada saya antara Pak Lah dan Tun Mahathir, nampaknya siapa yang lebih tegas. Jawapan saya mudah sahaja, kalau nak menilai ketegasan masing-masing memanglah ada Cuma ketika Tun Mahathir memerintah rakyat kenyang dan sekarang di bawah Pak Lah kemudian Dato’Seri Najib rakyat dah mula lapar. Biasalah kalau orang lapar, mengamuklah jawabnya. Itulah pentingnya ekonomi bagi sesebuah negara. Sekarang semua orang dah cerdik pandai dan dahagakan penerangan sahaja. Sekiranya rakyat berpuas hati dengan penerangan yang diberikan oleh kerajaan tak cukup dengan bercakap keluar pula risalah dengan lebih terperinci maka sudah tentulah mereka akan faham dan kemudian diam. Sebagai pemimpin klita tak bolehlah bila di tanya mengapa minyak naik? Sebab minyak dunia juga naik, Lepas tu barulah jadi macam yang ada sekarang semuanya naik minyak naik ke kepala, ,menuding jari, demonstrasi semuanya mula menjadi-jadi. Pembangkang pula tak cukup bercakap dalam parlimen ajak pula ramai-ramai bercakap tepi jalan. Dulu letak tepi jalan depa bising, sekarang letak dalam parlimen keluar balik bercakap tepi jalan. Inilah yang dikatakan manusia jalanan. Beruk kalau dibela dalam rumah dia nak keluar juga pi ke hutan. Anak Cina makan pengat jadi sendirilah mahu ingat!!

Nasihat kepada rakyat pula “life has to go on”. Minyak dah naik pun apa nak buat lagi. Kalau harga barang naik semua naik maka penyelesaian paling baik adalah tambah sedikitlah kerja. Kalau dulu satu kerja maka sekarang kenalah fikirkan tentang part time kalau nak hidup selesa macam dulu belanja dengan kadar yang sama. Kalau tidak apa lagi kena berjimat cermatlah. Kalau dahulu makan ayam sehari seekor maka sekarang kenalah makan ayam sehari seketul. Itulah syor yang dapat diberikan. Kalau dahulu kerajaan suruh kurangkan membawa kenderaan kalau sekadar naik kereta sendiri maka sekarang kenalah belajar berkongsi kereta. Kalau dahulu naik kereta pergi kerja maka carilah alternatif lain untuk naik bas ke LRT ke. Jadi makin kurang kereta orang susah maka kita akan mudah lihat kereta orang kaya di jalan. Tak susah lagi kerja BPR. Kalau nampak pegawai kerajaan yang gaji kecil tapi minyak naik masih melaram kereta ke sana- sini maka lagi senang nak cekup. Itu kena makan pengat kalau nak faham.

Dalam zaman yang begini moden dengan pemikiran orang yang semakin intelek semakin banyak pula orang memilih untuk menjadi kutu jalanan dari duduk berbincang di meja. Ini amat menghairankan. Apabila demonstrasi semakin menjadi-jadi pelbagai persoalan mula tertanya mengapa keadaan ini semakin menjadi-jadi? Adakah kerana populariti? Apakah selama ini setiap kali ada demonstrasi jalanan apa masalah semua nampaknya tak selesai juga. Terjerit-jerit demean memekik-mekik di atas jalan apakah satu kepuasan atau sengaja hidup suka mengecohkan keadaan? Kalau benar semuanya mencari jawapan terutamanya pembangkang, maka mereka sudah hampir setengah dewan di dalam parlimen tak cukup lagi ka? Kalau rakyat yang cerdik pandai tak mahu Iqraq juga demean keadaan yang ada sekarang maka pilihanraya akan datang kita akan dipimpin oleh pemimpin jalanan yang akan memekik di atas jalan dan bukan di dalam dewan. Silap-sila parti pembangkang buka dewan parlimen di atas lebuh raya. Tak akan merasa lagi lah pemimpin akan datang nak pakai baju segak-segak berbincang dalam dewan kerana terpaksa pakai kain atau T shirt saja, maklumlah negara kita panas kalau duduk tengah jalan berpeluh pula kalau pakai coat dan tie.

Dalam keadaan semuanya naik maka kita akan lihat bertambah-tambah lah lagi manusia yang bernama pengampu, yang sanggup membuat apa sahaja untuk menambahkan ekonomi poket sendiri. Apa yang ingin saya nasihati janganlah kita sampai lupa diri bahawa kita masih ada Allah tenpat untuk memohon diberikan jalan keluar dari semua masalah. Kalau sekadar masalah ekonomi Allah yang Maha Besar menguasai seluruh ekonomi langit dan bumi, pasti Dia akan memberikan jalan keluar kepada kita. Jadi tak perlulah kita merengek-rengek kepada pemimpin atau orang kaya seperti peminta sedekah. Ingat pesan Rasulullah kalau kita mengasihi Baginda:

Nabi kita Muhamad s.a.w bersabda:

“Barang siapa bersimpuh kepada orang kaya untuk mendapatkan kekayaannya, maka hilanglah dua pertiga agamanya”.

Syaikh Abdul qadir Jailani mengatakan:

“ Dengarlah orang-orang munafik, ini merupakan peringatan bagi orang yang bersimpuh kepada orang kaya. Bagaimana mungkin orang yang telah menjalankan shalat, puasa dan Haji akan mendapatkan bagianya sedangkan ia masih belum boleh melepaskan wataknya itu? Wahai orang-orang musryrik, dengarkan. Tidakkah kamu menerima sesuatu dari Allah swt, tidakkah kamu menerima berita dari Rasul-Nya? Menyerahlah kamu, bertaubatlah dan ikhlaslah dalam bertaubat, sehingga keimanan mu menjadi bersih, keyakinan mu tumbuh, dan tauhidmu berkembang, bahkan cabang-cabangnya dapat menjulang sehingga ke Arsy. Hai manusia, jika kamu memelihara imanmu sehingga pohonnya menjulang, tentu Allah akan membuatmu kaya, terhindar dari keinginan nafsu, dan tidak merengek-rengek kepada makhluk. Dia membuatmu kaya dari usaha ‘ kaya pula dari penghasilan……”

Sebagai seorang penulis inilah sahaja kata-kata hikmah yang dapat diberikan kepada sidang pembaca di dalam keadaan yang sedang gawat ini, agar kita kembalilah kepada Allah dan pasti Allah tidak akan menghampakan kita demean memberikan jalan keluar untuk menambahkan rezeki kita. Tidak ada minyak naik atau ekonomi gawat dalam Al Quran dan sunnah yang ada hanya rezeki luas dan sempit dan itu hanya dari Allah. Jadi sebagai manusia yang ingin berpandukan al Quran dan sunnah maka haruslah kita berakal, kerana ke dua-dua risalah tersebut hanya untuk mereka-mereka yang berakal yang tentu tidak akan memilih untuk bertempik dan memekik di jalan-jalan raya hanya semata-mata kesempitan hidup. Muhasabahlah!!

No comments:

Post a Comment