ASSALAMUALAIKUM

Monday, July 26, 2010

KUASA PEMIMPIN VS PEMIMPIN BERKUASA

Bismillahirrahmanirrahim
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Nabi Muhamad S.A.W

Ura-ura tentang pilihanraya ke 13 semakin dekat. Mungkin setahun atau satu setengah tahun lagi, Wallahualam. Banyak cerita yang berlegar di sana-sini tentang pelbagai kerenah pemimpin dari rakyat. Ada yang menyokong tetapi banyak yang melontarkan rasa tidak puas hati terhadap beberapa barisan pemimpin. Kalau kita sebut tentang rakyat tentulah agak keliru, kerana kata mereka seharusnya memanafaat dari pemimpin di salurkan kepada semua rakyat. Tetapi katagori rakyat yang diletakkan adakah hanya kelompok-kelompok tertentu di dalam parti. Kalau pemimpin sedang sibuk mempersiapkan jentera pilihanraya maka tidak dapat dinafikan juga ada kelompok-kelompok rakyat yang sudah tentu berparti juga sedang sibuk mengosongkan karung wang mereka untuk di isi. Inilah namanya kelompok rakyat yang akan menaguk ketika pemimpin sedang sibuk menyiapkan prasaranan pilihanraya.

Ianya seperti telah menjadi satu budaya pilihanraya, menunggu rezeki yang tidak di sangka-sangka kata mereka. Seharusnya rakyat mengambil peluang yang akan datang ini untuk benar-benar menilai dan memilih pemimpin masa depan yang akan membangunkan Negara, bekerja untuk Alif, Ba dan Ta ( Agama, Bangsa dan Tanahair). Inilah masanya untuk kita menentukan kerajaan dan pimpinan yang bagaimanakah yang akan membawa Negara ke jalan yang diredhoi Allah. Masa ini jugalah yang seharusnya mereka nilai dan memerhati siapakah pemimpin yang berkuasa dan apakah kuasa pemimpin.

Orang tentu tidak akan memahami apakah istilah Kuasa Pemimpin dan Pemimpin Berkuasa. Kuasa pemimpin adalah tanggungjawab serta keupayaan yang diberikan oleh kerajaaan untuk memutuskan keputusan. Contoh, meluluskan projek, membuat keputusan tertentu di dalam kepimpinannya yang disahkan bahawa lingkungan itu sahaja kuasa yang telah di amanahkan kepada mereka. Berlainan pula dengan pemimpin berkuasa. Walaupun mempunyai jawatan yang kecil di dalam kepimpinan namun beliau mampu membuat keputusan walaupun di luar bidang kuasa mereka.

Kebanyakkan pemimpin berkuasa ini datangnya bersama satu package iaitu “berani”. Mereka sanggup berhadapan dengan risiko-risiko tertentu semata-mata untuk dilihat berkuasa. Kuasa adalah satu perkataan keramat yang amat di igau-igaukan oleh seseorang pemimpin. Terdapat juga pemimpin yang apabila diberikan kuasa tetapi masih takut untuk menggunakan kuasanya untuk menyelesaikan masalah-masalah tertentu. Tetapi tidak bagi pemimpin yang berkuasa. Mereka mampu menundukkan orang lain berdasarkan secebis kuasa yang telah diberikan kepada mereka.

Oleh itu antara kuasa pemimpin dan pemimpin berkuasa ini, mana yang lebih baik. Ini adalah pandangan peribadi saya tentulah pemimpin berkuasa. Kerana apalah ertinya kuasa seseorang pemimpin itu sekiranya beliau tidak tahu menggunakan kuasanya. Ada istilah Inggeris menyatakan : “If God give you a power and you are not powerful, then it makes you a bloodyfool”.Sesuatu kuasa itu seharusnya digunakan sehingga ianya berkesan kepada rakyat. Kita seringkali keliru apabila melihat seorang pemimpin dengan kuasanya maka kita secara tidak langsung akan menganggap bahawa pemimpin tersebut akan melaksanakan tanggungjawabnya atas kuasa yang diberi, namun tidak. Kerana apa? Kerana sebenarnya beliau tidak berkuasa untuk mendapatkan sokongan dari pimpinan-pimpinan atasan tertentu. Jadilah mereka seperti harimau sarkis. Maksudnya harimau tak bergigi. Nampak hebat tapi tak boleh buat keputusan.

Oleh itu kita janganlah keliru apabila melihat seorang pemimpin dan kuasanya. Boleh jadi mereka hanya mempunyai kuasa tetapi tidak berkuasa. Sebaliknya ada pemimpin yang tidak mempunyai sebarang kuasa tetapi mampu berkuasa. Kalau dilihat dari segi zahir tentulah rakyat dan termasuk diri saya sendiri akan memilih pemimpin yang berkuasa, tetapi jika ditinjau dari segi spiritual, pemimpin inilah yang akan menjadi seperti beraja dimata bertahta dihati. Mereka merupakan pemimpin yang sanggup melakukan apa sahaja untuk memperolehi kuasa, malahan akan merampas kuasa orang lain dengan kebijaksanaan mereka semata-mata untuk dilihat sebagai pemimpin yang berkuasa.

Rakyat harus sedar sekarang dan mengkaji serta meneliti mahupun mempelajari apakah sebenarnya kuasa pemimpin, supaya kita tidak akan bersubahat menyalah gunakan kuasa semata-mata untuk mendampingi pemimpin-pemimpin yang berkuasa ini. Sekiranya rakyat cerdik mereka tentu akan bertanya mengapa pemimpin ini begitu berkuasa sedangkan mereka tidak diberikan kuasa tertentu bagi memutuskan sebarang keputusan? Jawapannya anak Cina Makan Pengat Sendriri Mahu Ingat!!

Kita harus sedar bahawa sebesar manapun kuasa seseorang pemimpin itu mereka tidak mungkin dapat melawan satu kuasa yang lebih besar iaitu kuasa yang Haq Allah s.w.t. Mereka mungkin akan merasa berkuasa dan mampu mengambil kuasa orang lain dengan membuat keputusan-keputusan tertentu, namun tetap kesudahan keputusan itu berada di dalam tangan Allah. Pemimpin yang berkuasa sering akan menyalah gunakan kuasanya untuk kepentingan dirinya sendiri. Namun bukanlah semua ada juga sesetengah pemimpin yang berkuasa terdiri dari mereka yang mempunyai sokongan kuat dari pihak lain akan memanafaatkan kuasa yang diberikan Allah itu untuk kepentingan rakyat. Namun berapa ramai?

Bagi pemimpin yang berkuasa, mereka akan senantiasa menggunakan apa sahaja untuk diperlihatkan kuasa mereka, walaupun agama. Marilah kita melihat apa yang telah dikatakan oleh SITI AISYAH R.A Bahawasanya Nabi Muhamad s.a.w bersabda:

“Ada sesetengah hambaku yang akan memakai pakaian bulu kambing di depan orang ramai, akan tetapi hati mereka lebih pahit dari jadam, dan lidah mereka pula lebih manis dari madu, mereka mengelirukan orang ramai dengan agama mereka. Apakah dengan Aku mereka cuba bermegah diri, ataupun terhadap Aku mereka memberanikan diri?! Demi diriKu, Aku bersumpah akan Aku turunkan suatu bencana ke atas mereka yang akan menyebabkan orang yang bijaksana terpinga-pinga.”
(Riwayat Ibnu ‘Asakir)

Maka ingatlah tujuan hidup kita. Ingat juga siapakah sebenarnya yang lebih berkuasa melebihi dari kuasa pemimpin mahupun pemimpin berkuasa. Jadilah pemimpin kita terdahulu yang tidak pernah diberikan kuasa oleh penjajah namun mampu berkuasa membawa kemerdekaan kepada Negara, Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke 53. semoga Allah memakmurkan Negara kita menuju gemilang, cemerlang dan terbilang.

No comments:

Post a Comment