ASSALAMUALAIKUM

Thursday, July 1, 2010

ULAMA' POLITIK ,ULAMAK" TV, ULAMA' REALITI TV APA LAGI SELEPAS INI??

Mungkin ramai yang akan marah apabila kita mulai menegur satu golongan yang dianggap oleh sesetengah masyarakat sebagai pewaris Nabi. Saya masih berpegang kepada asas Pewaris Nabi. Namun apa yang berlaku dewasa ini pada pandangan saya yang tidak seberapa alim ini rasanya adalah arus yang kurang sihat telah di bawa oleh pemimpin dan masyarakat.

Suatu ketika dahulu Ulama' lahir ke dunia ini untuk menjadi nahkoda bagi menunjukkan jalan yang betul dan benar. jalan yang diredhai Allah. Kita semua tahu berapa ramai masyarakat akan sanggup ke kampung, ke madrasah dan kemana sahaja untuk mencari ulama' bagi mendapatkan garis panduan dan arah tuju yang benar di dalam kehidupan.

Apa sudah jadi sekarang? Nampaknya mereka terpakasa pula mengikut apa yang di arah oleh pemimpin dan masyarakat. Apakah kerana mereka sudah ramai sehingga, mereka pula terpaksa mencari orang politik dan orang media untuk menempatkan diri mereka? Persoalannya untuk apa? Biarlah saya menyatakan secara jujur pandangan seorang penulis kerdil bahawa saya amat tidak senang dengan arus yang dibawa oleh masyarakat mahupun pemimpin dalam menempatkan ulama' ini di dalam arus politik mahupun arus media (realiti TV terutamanya).

Apa yang merisaukan saya di masa akan datang, mungkin akan terjadi. Ulama' seharusnya disimpan sebagai sebuah khutub khanah dan digerakkan seperti perpustakaan bergerak. Maksudnya di sini sekiranya ada sesiapa yang mahukan rujukan agama maka datang, dan bagi mereka yang tidak datang maka ulama' inilah seharusnya pergi menyebarkan ilmu mereka secara bebas dan tidak terikat.

Rasional saya hanya satu. Sekiranya Ulama' diletakkan sebagai orang politik, apa jadi sekiranya ada nila setitik masuk ke dalam susu yang bergaul bersama ulama' ini tadi? Tidakkah ini akan turut mencemarkan Islam? Kalau Ulama' dikatakan pewaris Nabi, maka bayangkan sekiranya beberapa ahli politik yang berada di dalam parti yang sama membuat maksiat, atau kemungkaran? Apakah tidak mungkin Ulama' yang berparti ini juga turut tercemar? Apakah kita mahu melihat pewaris Nabi kita dikutuk dan dimaki sepertimana yang telah sudah sedia ada selama ini contoh terbesar seantario Malaysia? Apakah kita boleh menjaminkan bahawa sekiranya seseorang masyarakat itu bencikan parti kita tidak akan bencikan agama kita? Apakah ini satu tindakan yang sihat? Saya masih boleh menerima sekiranya seseorang ahli politik itu di caci maki tapi bukanlah seorang Ulama'. Memang benar mereka tidak maksum namun lebih menyedihkan lagi sekiranya kemungkaran orang lain terpalit pada mereka. Akhirnya Ulama' ini akan menjadi seorang yang "suci dalam debu". Ingatlah bahawa setiap Ulama' tentu juga menjadi Imam, dan setiap Imam tentulah mempunyai makmum. Bayangkan tak kala Imam tidak lagi dipercayai, makmum sudah tentu akan cabut lari. Iqraq!!

Begitu juga dengan imam realiti TV. Kalau sebelum terkenal, sudah menjadi fitrah mana-mana ibu dan bapa di dalam dunia mahukan anak menantu dari kalangan Imam, itu pun sudah sukar bagi seorang imam mengawal dirinya yang menjadi rebutan setiap insan. Bayangkan ketika seorang Imam tersebut yang masih muda dipopularkan. Saya harap imannya adalah sekukuh gunung Everest. Kerana kalau tidak bayangkan satu sahaja kesilapan yang dibuat oleh mereka akan menggugurkan beribu iman makmum di belakang mereka.

Harapan penting pada saya "BIARLAH HILANG UNDI, BIARLAH HILANG POPULARITI ASALKAN JANGAN HILANG IMAN DI HATI".

Peringatan penting dari saya : " Kalau kail panjang sejengkal lautan dalam jangan di duga buat Ulama' politik dan Ulama' realiti TV". Perbaharuilah nawaitu setiap hari, jangan sampai yang dikejar tak dapat yang di kendong berciciran". Bangsa dan Negara yang diperjuang akhirnya Agama terpaksa digadaikan.

No comments:

Post a Comment