ASSALAMUALAIKUM

Saturday, October 9, 2010

HUKUMAN KELUAR PARTI VS HUKUMAN KELUAR PENJARA

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w


Kebelakangan ini banyak berita-berita yang menakutkan sedang berlaku di dalam dunia politik. Inilah yang dikatakan pancaroba kehidupan kepada sesiapa yang mempunyai cita-cita yang besar di dalam kehidupan dan terutamanya di dalam politik. Risiko di dalam dunia politik menjadi-jadi. Macam-macam nasib yang harus ditempuhi ketika seseorang itu mengaturkan langkah menuju ke cita-citanya. Bermacam kes akan dipunggah keluar semacam mengaturkan satu skrip drama.

Seseorang yang keluar parti dengan seseorang yang keluar penjara sekarang tidak banyak bezanya. Lihatlah apa yang terjadi sekarang, kedua-dua keadaan tersebut akan menerima nasib yang sama, tidak ada bezanya antara keluar parti dengan keluar penjara. Apabila seseorang yang begitu berpendidikan tinggi, mempunyai pengalaman bekerja yang melebihi orang lain keluar penjara belum tentu beliau akan diterima untuk menjawat jawatan penting di mana-mana. Bukan kualiti ilmu dan pengalaman yang akan dilihat tetapi kesan dari seseorang yang telah keluar penjara akan dipertikaikan dahulu. Inilah yang dikatakan hukuman selepas di hukum. Hukuman yang diberikan oleh masyarakat merupakan faktor penggalak kepada bekas banduan tersebut ingin terlibat lagi di dalam kes-kes yang kurang sihat. Cuba kita bayangkan kedudukan kita di tempat mereka, tambah pula kalau sudah berkeluarga. Setelah belajar dengan gigih dan kemudian mendapat ijazah bergulung-gulung dan diberikan satu jawatan yang tinggi akhirnya hanya kerana satu kesilapan mungkin seperti pecah amanh akhirnya dipenjarakan. Bila masuk mahkamah di dapati pula tidak bersalah, tetap sahaja akan hidup seperti orang yang bersalah kerana pernah masuk penjara. Kisah sedemikian tidak kurang banyaknya berlaku di negara kita. Persepsi dan pandangan orang kepada orang yang keluar penjara waima pernah atau tidak pernah melakukan kesalahan seperti satu golongan yang menakutkan dan tidak layak duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan orang lain di dalam masyarakat. Masyarakat tidak akan tahu membezakan antara qualification atau kelayakan dengan kisah silam seseorang.

Sebenarnya cerita saya bukanlah tentang dunia penjara tetapi adalah sebagai satu pembuka cerita tentang bagaimana masyarakat menghukum bekas-bekas banduan yang keluar penjara untuk di bandingkan dengan cerita sebenarnya yang ingin di sampaikan di dalam dunia politik agar mereka dapat membezakan apakah ada sebarang perbezaan ataupun persamaan terhadap sesiapa yang masuk politik dan keluar parti dengan seseorang yang masuk penjara dan keluar penjara.

Inilah hakikatnya, apabila seseorang yang telah di dapati keluar dari parti terutamanya mereka yang berprofile tinggi maka dengan serta-merta juga jawatan mereka akan di lucut dan di tamatkan. Walaupun bertahun-tahun menjalankan kerja dengan begitu berdedikasi namun hanya kerana keluar parti mereka akan menerima nasib untuk melepaskan jawatan di dalam kerja, walaupun ia tidak ada kena mengena dengan kerjayanya.

Amat sedih bagi mereka yang popular apabila mula declare untuk keluar parti maka macam-macam yang akan dibuat agar mereka melepaskan jawatan di dalam apa juga kerjaya yang mereka lakukan. Walaupun kerjaya mereka selama ini telah sedikit sebanyak memberikan sumbangan kepada negara semuanya tidak akan di ambil kira lagi. Segala sumbangan akan dimasukkan di dalam tong sampah. Kalau seseorang itu mempunyai jawatan tertentu di dalam parti dan kemudian mendapat pekerjaan di atas jawatan parti maka kita tidak hairan sekiranya perkara itu berlaku. Tetapi ini tidak ada jawatan di dalam parti dan mendapat jawatan di dalam kerjaya bukan atas faktor memegang sebarang jawatan di dalam parti akhirnya menerima nasib terpaksa dipecat dari kerja hanya kerana keluar parti, itu yang menghairankan. Inilah hukuman keluar parti tidak ada bezanya dengan hukuman keluar penjara. Kerana selepas keluar parti juga seseorang itu akan menerima risiko untuk tidak diterima bekerja dengan kerajaan lagi.

Apa yang melucukan adalah kerana kerajaan sendiri tidak tahu bahawa kebanyakkan mereka yang bekerja di dalam kerajaan mahupun syarikat-syarikat GLC adalah di kalangan mereka yang anti kerajaan. Mengapa kerajaaan tidak pernah mengadakan satu sistem yang sama dengan yang pernah dilakukan terhadap Tan Sri Sanusi? Kalau ada yang keluar parti maka kita keluarkan juga dari pekerjaan di dalam kerajaan. Adalah sesuatu yang tidak adil apabila seseorang yang hanya terkenal sahaja menghadapi nasib yang sedemikian sedangkan yang beribu lagi terlepas lari dan bersenang-senang menentang kerajaan.

Isu sekarang menjadi lebih rumit dan memeningkan kepala . Kalau begitu antara keluar parti dan keluar parti masuk pembangkang tidak ada bezanya maka akan ramai lagilah yang akan turut melakukan perkara yang sama di masa akan datang. Inilah yang dikatakan apabila seseorang keluar penjara dan masyarakat akan menolak mereka, maka akan terjadi satu kemarahan yang akan mengakibatkan bekas banduan tidak akan teragak-agak untuk melakukan jenayah lagi akalu beliau terus menerus menerima layanan yang tidak baik dari masyarakat.

Begitu juga yang akan berlaku dengan mana-mana individu yang keluar parti. Sekiranya parti mengambil keputusan untuk tidak memberikan layanan yang seawajarnya kepada mereka maka perkara yang sama akan berlaku. Mereka akan kembali menentang parti. Apa yang menghairankan adalah kenapa kita tidak tahu untuk membezakan antara profession dengan politik. Semuanya sekarang nampak seperti moden tetapi semuanya telah menjadi kekampungan mentaliti mereka. Bagi seseorang yang mempunyai kemampuan untuk melakukan kerja dengan baik serta memberikan kontribusi atau sumbangan kepada negara maka apakah yang harus kita campur adukkan.; kalau kita nak buat maka buat betul-betul kepada semua kakitangan kerajaan dan juga kepada semua yang bekerja dengan syarikat berkaitan dengan kerajaan. Bagi mereka yang ingin memohon pekerjaan maka seharusnya sertakan kad keahlian parti sekali, maka barulah dikatan adil dan saksama. Janganlah kita melakukan tidak adil kepada seorang individu sahaja sedangkan yang lain akan terlepas lari. Mana yang lebih penting antara seorang yang keluar parti dan di buang kerja dengan beribu orang yang keluar parti dan masih bekerja dengan kerajaan? Anak Cina makan pengat jadi sendirilah mahu ingat.

Bagi sesiapa yang telah bersubahat demean melakukan kerja-kerja yang tidak menafaat yakni mengaturkan supaya seseorang yang keluar parti akan menerima nasib untuk meninggalkan pekerjaan maka pasti akan ada hukuman bukan dari parti ataupun penjara tetapi dari Allah. Kerana mereka yang ini adalah tergolong di dalam golongan nifaq seperti kata Fudhail Bin Iyadh:

“Tanda nifaq:
“satu daripada tanda nifaq ialah seseorang bergembira dengan cacian terhadap sahabatnya sendiri.”

“ Saya menaruh belas kasihan kepada tiga orang , iaitu orang mulia yang menghinakan diri, orang kaya yang memiskinkan diri dan orang berilmu yang dipermainkan dunia.”

“ sampai kepadaku bahawa orang berilmu yang akan didahulukan penyiksaannya pada hari kiamat daripada penyembah berhala.”

“Masuk ke dalam dunia itu mudah tetapi keluarnya sukar.”

“ Jika engkau sanggup untuk tidak dikenal, maka lakukanlah! Dan tidak perlu engaku dikenal dan dipuji ataupun takut dicela :

“ Apabila iblis berjaya mencapai salah satu dari tiga perkara berikut dari anak Adam maka iblis tidak akan tuntut lain perkara dari anak Adam itu ;

1. terpedaya dengan dirinya sendiri
2. Merasai amal-amalnya melebihi dari kerja orang lain
3. Terlupa demean dosa-dosanya sendiri.

“ Tetaplah mensyukuri nikmat sebab jarang sekali nikmat yang telah hilang akan datang kembali. Sesungguhnya yang sangat mengetahui nikmat air ialah orang yang benar-benar haus.”

Nauzubillah!! Janganlah kita tergolong di dalam golongan yang disebutkan di atas. Janganlah kita yang mempunyai kuasa di dalam parti menggunakan kuasa tersebut sesuka hati. Meletakkan keadilan di tangan sendiri. Tidak ada gunanya kita menggunakan kedudukan dan tiket parti untuk menganiayai sesama sendiri. Ingat dunia semakin tua dan segalanya akan di bongkarkan Allah tidak lama lagi. Muhasabahlah!!

No comments:

Post a Comment