ASSALAMUALAIKUM

Thursday, October 14, 2010

TEKANAN DALAM POLITIK VS PEMUSNAHAN DALAM POLITIK

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w

Dewasa ini kita seringkali mendengar tentang pelbagai berita yang menimpa beberapa pemimpin politik kita. Dari rasuah sehinggalah ke skandal seks dan sebagainya. Inilah yang di namakan tekanan di dalam politik. Apa yang berlaku kepada Timbalan Menteri Kasihatan kita baru-baru ini, haruslah dianggap sebagai iktibar kepada semua pemimpin khususnya. Pada pendapat saya secara peribadi inilah yang di katakan jangan sampai kita rakyat menilai seorang pemimpin itu sebagai seorang pemimpin yang seharusnya maksum. Setiap apa yang hendak kita nilaikan adalah permasalahan yang akan merugikan rakyat mengatasi segala permasalah personal yang hanya merugikan individu pemimpin tersebut. Kita sebagai rakyat Malaysia yang seharusnya mempunyai pandangan yang lebih intelektual dalam menangani isu-isu kepimpinan semasa.

Media amat berperanan dalam menentukan cara pemikiran rakyat. Ianya seperti mengadakan satu jamuan makan, tak mungkin tetamu yang diundang dapat memilih lauk-pauk apa yang hendak mereka makan dan mereka sukai. Setiap menu makanan yang disediakan itulah di makan. Pemimpin harus lebih pro aktif dalam membentuk etika kewartawanan setiap media agar selari dengan kehendak rakyat. Pemimpin juga harus lebih bijaksana dalam memilih keutamaan masalah yang hendak di selesaikan.

Kalau bercakap tentang moral pemimpin, maka pada pandangan saya secara peribadi, itulah sebenarnya harapan rakyat. Namun hakikatnya banyak moral pemimpin telah rosak dari rumahtangga sehinggalah ke skandal dengan artis dan sebagainya. Sebagai rakyat yang professional dan juga pemimpin yang professional, persoalannya sekarang apakah priority dan keutamaan kita dalam melihat perspektif permasaalan yang dibawa oleh pemimpin kita peringkat tertinggi. Kalau kita memilih untuk melihat hanya factor moral dan keperibadian mereka sebagai keutamaan, maka tanya pula kepada diri kita sendiri apakah kita hidup untuk kepentingan mata, telinga dan tembolok kita ataupun untuk Agama, bangsa dan Negara keseluruhannya.

Sebagai rakyat terutama media kita harus memilih dan menghidang keutamaan ini kepada rakyat untuk memikirkan perspektif isu apakah yang akan membawa keuntungan kita bersama dan perspektif isu apakah yang hanya membawa kepada keuntungan individu tertentu? Jadi Anak cina Makan Pengat….sendiri mahu ingat.

Tidak dinafikan bahawa sesuatu isu yang memberikan tekanan kepada pemimpin akan menjadikan pemimpin tersebut lebih matang dan melompat lebih jauh lagi seperti menekan bola di dalam air. Tapi apakah kita dapat menilai antara sebuah tekanan dan pemusnahan yang kita usulkan di dalam politik? Oleh itu kalau menjadi seorang pemimpin maka visi jangkamasa panjang amat diperlukan supaya rakyat dapat menyaksikan dan turut serta di dalam misi tersebut. Setelah menetapkan visi maka pengisiannya juga harus sealiran. Kita telah ditetapkan oleh pemimpin tentang sebuah visi yang baik iaitu untuk membenteraskan rasuah yang begitu banyak melibatkan kerugian kepada Agama, Bangsa dan Negara. Maka media sebagai tukang masak yang menghidangkan makanan seharusnya setelah diberikan resepi tersebut maka masakan itulah sahaja yang harus kita tonjol dan hidangkan. Kalau semua resepi itu mesti mempunyai santan, maka penulis buatlah pilihan mereka jenis lauk mana yang akan di masak asalkan semuanya mempunyai santan. Kalau tak faham maka fikirlah sedalam-dalamnya. Ada akai pakai kata orang Kedah. Malahan Quran juga menyebut beratus kali bahawa ….bagi mereka yang berfikir. Jadi kalau baca Quran tanpa mahu fikir maka jadilah burung tiong jangan jadi manusia yang berakal.

Hari demi hari kita membuang masa memikirkan isu remeh temeh tentang personality seseorang pemimpin sehingga kita telah diganggu untuk melihat perkara yang lebih penting tentang mereka untuk disumbangkan kepada Agama, bangsa dan Negara. Inilah asas pokok yang harus ada pada setiap pemimpin. Itulah tekanan yang harus wujud di dalam politik dalam mencari seorang pemimpin yang boleh memberi keuntungan kepada rakyat dan Negara.

Tidak dapat dinafikan bahawa setiap pemimpin harus mempunyai moral yang tinggi tetapi mereka tetap seorang manusia yang tidak dapat lari dari satu perkara besar yang dikatakan oleh Imam Al Ghazali iaitu nafsu. Malahan Rasulullah juga telah menyatakan bahawa inilah peperangan yang paling besar akan menimpa umatku iaitu “peperangan nafsu”. Sekiranya peperangan ini melanda pemimpin dan tidak melibatkan rakyat secara keseluruhannya maka kita serahakan kepada allah kerana ada cara tertentu telah disediakan buat pemimpin tersebut untuk meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Namun kalau sekiranya nafsu pemimpin melibatkan penganiayaan kepada rakyat seperti rasuah terutamanya maka bagaimana mungkin mereka akan mendapat pengampunan dari rakyat secara keseluruhannya. Jadi fikirkanlah….makan pengat banyak-banyak.

Hairan dan sungguh menghairankan apabila ada sesetengah individu yang sanggup duduk berjam-jam lamanya untuk merakam aksi seks tetapi tak ada pula video-video yang digunakan untuk merakam aktiviti rasuah yang begitu banyak dan menular di sana-sini. Apakah sebenarnya fokas dan kehendak mereka yang berbuat sedemikian? Apakah mereka merasakan bahawa itulah sumbangan mereka kepada Negara ataupun itulah yang amat digemari sebagai bahan tontonan persendirian? Inilah yang dikatakan pemusnahan di dalam politik. Kalau lebih banyak isu ini diketengahkan maka isu penting nasional sudah tentu tidak akan tercapai iaitu membersihkan rasuah.

Kita harus ingat bahawa isu moral bukan sahaja terletak kepada perhubugan seks semata tak kiralah samada sama jenis atau pun berlainan jenis, tetapi ianya juga terletak kepada cara hidup. Kalau seorang pemimpin Islam minum arak, berdakapan dan berciuman di khalayak ramai ataupun mengadakan parti-parti yang melibatkan pondan, pengkid atau perempuan dan menari berpelukan itu juga termaktub dalam ertikata isu moral. Pertanyaaan saya apakah tidak ada pemimpin yang terlibat di dalam senarai isu moral yang saya sebutkan tadi??? Bagaimana??? Mahukah mereka turut bertanggungjawab meletakkan jawatan di atas perbuatan mereka yang terlibat di dalam isu moral tersebut?? Saya sudah ada jawapannya ialah JANGAN HARAP. Jadi syor saya kepada rakyat yang rajin diluar sana para photographer dan cameramen jangan lupa memvideokan isu-isu di atas kalau rajin sangat kerana bahannya pasti banyak.

Setiap peristiwa semestinya ada hikmahnya. Seperti kata Dr Ary Ginanjar….”Sekiranya Allah membuka semua aib kita tak mungkin kita mampu berdiri di hadapan khalayak ramai untuk memimpin mahupun menasihati mereka….. Ternyata setiap manusia mempunyai aib dan dosa mereka sendiri, namun apakah yang harus dibuat oleh kita adalah dengan memohon taubat dan tidak mengulangi perbuatan tersebut. Namun bagaimana pula bagi mereka yang menganiayaai rakyat? Walaupun kita mempunyai aib, tetapi tidak sama kalau kita mempunyai dosa dan kesalahan kepada rakyat. Itu lebih parah. Memakan hak rakyat, berlaku tidak adil kepada rakyat tidak bertanggungjawab kepada amanah pinjaman kuasa secebis kuasa Allah itu lebih berat dari segala dosa antara kita dan Allah. Kata IMAM AL GHAZALI :

“IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Setiap pemimpin harus faham bahawa kuasa yang duiberikan Allah kepada mereka semata-mata adalah amanah. Maka jawatan yang disebut sebagai wakil rakyat adalah benar-benar satu jawatan untuk mewakili rakyat dalam setiap pekerjaan yang dilakukan. Pemimpin seharusnya menjadi “ a friend in need is a friend indeed” kepada rakyat. Bukan mengharapkan rakyat harus berkumpul mendampingi mereka semata. Waima merekalah yang harus turun ke padang mencari dan mendampingi rakyat. Mereka harus ada di dalam setiap perkumpulan rakyat dan bukan mengharapkan rakyat berkumpul menyambut mereka. Kalau semua wakil rakyat faham, maka tak banyaklah peruntukan kerajaan terpaksa dikeluarkan utnuk memanggil rakyat berkumpul menyambut mereka. Sebab itulah wakil rakyat sebagai pemimpin harus hadir ke kenduri kahwin, korban, sunat dan sebagainya yang dianjurkan oleh rakyat dan bukan disebaliknya.

Oleh itu walau apapun isu sememangnya haruslah rakyat memberikan sedikit tekanan bagi menstabilkan dan memperkuatkan politik di dalam Negara, namun janganlah kita melayani isu-isu yang hanya akan memusnahkan individu dan tidak membawa keuntungan kepeda rakyat kerana akhirnya pemusnahan pemimpin politk yang berkaliber di dalam jawatannya akan hanya merugikan Agama, Bangsa dan Negara.

No comments:

Post a Comment