ASSALAMUALAIKUM

Saturday, November 19, 2011

MENGAPA GENERASI Y MENOLAK KEPIMPINAN NEGARA

Usaha kerajaan untuk terus menerus mengambil hati generasi “Y” pada pandangan saya akan menuju kegagalan sekiranya beberapa perkara penting tidak di ambil tindakan. Dari pengalaman bercampur dan bergaul dengan beberapa belia banyak rungutan mereka terhadap kerajaan. Banyak masalah dan tuduhan ditudingkan kepada para pemimpin sehingga mereka lupa bahawa kerabat kaum keluarga pemimpin juga memainkan peranan yang penting dalam mencemarkan kredibiliti pemimpin itu sendiri.

Kalau dahulu kita sering mempertikaikan akan hak keistimewaan dan kekebalan Raja-Raja sedangkan ianya sudah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Segala kekebalan dan hak keistimewaan tersebut walaupun disahkan secara bertulis, masih juga orang pertikaikan. Tanpa kita sedari yang sah dipertikaikan tetapi yang tidak langsung disahkan menggunakan hak tersebut dengan sewenang-wenangnya. Siapa lagi kalau bukan kerabat dan anak-anak kepada pemimpin.

Berbagai isu pernah ditimbulkan seperti keistimewaan anak-anak pemimpin mendapatkan pelbagai pinjaman dan geran kerajaan secara mudah tanpa melalui sebarang proses biasa. Kalau kita bercakap tentulah orang akan bertanya di mana buktinya. Sudah tentulah kita mempunyai bukti dan senarai nama mereka yang mendapat kemudahan ini. Tidak mungkin saya akan paparkan di sini cukuplah untuk dinilai sendiri oleh Perdana Menteri setelah senarai ini yang akan dihantar kepada beliau. Bukan saya yang akan menghantarnya tetapi sekumpulan anak muda yang begitu marah kerana turut mempunyai keinginan berniaga seperti anak pemimpin lain.

Banyak lagi perkara bukan sahaja kemudahan perbankan tetapi juga kemudahan pembelajaran dan kemudahan kolej seperti mendapat gred yang cemerlang turut dinikmati oleh anak-anak pemimpin ini. Bayangkan bagaiman perasaan anak-anak muda ini yang terpaksa bersusah payah membuat pelbagai kertas kerja bagi memulakan perniagaan akhirnya terpaksa ditolak begitu sahaja dengan alasan tiada “koleterol”, cagaran mahupun penjamin VVIP yang dapat menyokong kertas kerja mereka.

Seandainya dikeluarkan satu borang penilaian kepada mana-mana kolej dan Universiti sudah tentu akan mendapat satu jawapan yang sama. Iaitu “Technical know who is more important then technical know how”. Akhirnya anak muda ini akan menjadi tidak bersemangat lagi untuk mencapai impian mereka kerana mereka kebanyakkannya hanya terdiri dari “tecknical know how”.

Tidak hairan kebanyakkan anak-anak muda yang pintar dipergunakan kepintaran mereka apabila semua kertas kerja dan kajian perniagaan yang dibuat oleh mereka di ambil oleh sesetengah anak-anak pemimpin yang “business minded’ ini untuk dihantar sebagai kertas cadangan perniagaan mereka. Setelah berjaya dan tercapai apa yang dihajati akhirnya anak muda yang pintar ini ditinggalkan begitu sahaja, tanpa mendapat sebarang upah jauh sekali saham yang dijanjikan.

Pemimpin atasan seharusnya lebih peka terhadap permasalahan ini. Bukan pemimpin sahaja yang seharusnya ditalbiahkan tetapi juga anak-anak mereka, agar tidak menggunakan hak keistimewaan apalagi merasa kebal ke atas kuasa yang diperolehi oleh ibu atau bapa mereka sebagai pemimpin.

Jadikanlah kes kelulusan “public Fund” sebanyak 250 juta itu sebagai satu pengajaran bahawa keadaan ini sememangnya telah dulu dan kini berlaku cuma jangan dibiarkan selamanya.Kalau tidak diubah pasti rebah!!

Kerajaan harus menangani masalah ini dan memantau segala hak keistimewaan dan kekebalan ini dihentikan. Jadilah seperti contoh bagaimana Saidina Umar Alkhattab berkata kepada anaknya”mengapa unta kamu gemuk, sedangkan unta rakyat semuanya kurus?. Jawab anaknya” saya memberi makan dan minum ditempat yang disediakan oleh ayah kepada orang ramai sama seperti orang lain. Jawab Umar “unta kamu gemuk kerana rakyat terpaksa memberikan laluan untuk unta kamu makan dan minum sepuasnya dahulu, kerana kamu anak Khalifah, maka juallah unta kamu kerana tidak akan aku izin anak-anakku menyalahgunakan kuasa yang telah Allah berikan kepada ku.”

Usaha kerajaan untuk menambat hati golongan muda akan menjadi sia-sia sekiranya keadilan tidak diberikan kepada mereka. Mereka adalah dikalangan belia cerdik pandai yang tahu samada sesuatu perkara itu mengikut sistem ataupun tidak. Golongan ini bukan sahaja pemerhati seperti rakyat Malaysai yang lain tetapi juga pengkaji yang akan terus mengkaji dan mendapatkan satu jawapan secara pasti. Iqraq!!

“Policies are many, Principles are few, Policies will change, Principles never do.”
John C. Maxwell

No comments:

Post a Comment