ASSALAMUALAIKUM

Saturday, May 14, 2011

KALAU TAK UBAH PASTI REBAH

Bismillahirrahmanirrahim
Selawat dan Salam Buat Nabi Muhamad s.a.w


Wahai Perdana Menteri Dato Seri Najib….berubahlah, kalau tidak ingin Islam, Melayu rebah!! Tentulah itu ayat yang akan terpacul dari mulut Suleiman Palestin andaikata beliau masih hidup di saat ini. Melihat keadaan tersepit, terdesak, tertekan atau apa saja istilah yang boleh dikatakan,takala melihat perilaku dan ucapan Perdana Menteri kita kebelakangan ini. Apakah begitu keadaan sebenarnya? Mengapa begitu penting untuk PM membeli jiwa bangsa Cina? Apakah yang telah mereka lakukan terhadap negara sehingga segala perilaku mereka dihalalkan? Terdesakkah kita untuk menang di dalam PRU13? Subhanallah sekira begitulah terdesaknya maka PM kita harus kembali kepada Allah. Sepertimana menjadi fitrah umat Islam melutut, menangis, merengek dan merendahkan diri dihadapan Allah ketika tertekan dan ditimpa kesusahan.

Tentu akan ditanya kembali oleh Suleiman Palestin pada PM kita “apa perlu you ikut kehendak bangsa Cina ni, sampai semuanya ok?” Ayat yang sama pernah aruah ucapkan kepada Allahyarham Dato Harun Idris suatu ketika dahulu sebelum beliau dipenjarakan. Ketika itu Allahyarham Dato’ Harun begitu terkenal dengan sikap kemelayuannya . Seorang Hero Melayu yang tiada gantinya. Maka dari itu terkenang aku ketika Dato’Harun begitu setia menghandirkan diri beliau disaat kematian Suleiman Palestin , serta sanggup datang kembali keesokan harinya untuk menyaksikan perkebumian sahabat karib beliau Suleiman Palestin. Terpancar difikiran ku bahawa itulah sahabat yang berpegang kepada prinsip yang sama, tidak hairanlah jika mereka begiitu akrab dalam menjaga hak dan kepentingan bangsa Melayu. Seperti tidur dibantal yang sama dan mimpi bersilat digelanggang yang sama.

Hari aku menerima berita akan sumpah DAP untuk menjadikan agama Kristian sebagai agama resmi di Malaysia, terus ingatanku mengimbau kenangan ketika aku ingin membuat satu tugasan bagi memenuhi kehendak pengajianku di bidang politik. Aku kembali bertanya aruah, untuk mata pelajaran falsafah politik yang aku ambil, apakah tajuk yang sesuai untuk ku jadikan sebagai tugasanku. Beliau pun menjawab “tulis pasal Nasionalis dan interview baba dengan Dato Harun…..Dengan satu syarat tugasan tu tak boleh edit…apa baba cakap….apa Dato Harun cakap kena tulis yang betul…berani tak?”
Semasa itu aku masih ingat jawapan ku “ok…no problem nak takut apa, bukan yan (nama panggilanku) yang cakap”. Mungkin terlalu lama untuk aku ingat apakah pengisian tulisan tugasanku kerana ia ditulis sekitar tahun 1994. Tetapi apa yang masih jelas ialah ketika mereka berdua begitu menekankan kepentingan mempunyai semangat nasionalis dan cinta Melayu yang kuat, kata mereka berdua kalau boleh macam Yahudi jaga bangsanya. Suleiman Palestin mempunyai pendapat yang sama dengan Dato Harun, begitu juga sebaliknya. Ketika diwawancara apa yang aku ingat tidak satu pun perkara antara semua persoalan berbeza antara keduanya. Mungkin juga salah satu sebab nasionalis kemelayuan ayahku seperti yahudi menjaga bangsanya maka beliau dituduh sebagai freemason. Memang karut. Kalau benar bapaku freemason sudah tentu aku sedang tidur di atas guni wang dan harta. Menjaga negara sampai tak tinggal apa? Memang statemen yang karut yang pernah ditanya orang kepadaku. Kukuhnya Aqidah Suleiman Palestin terpahat di dada anaknya sebagai bukti sehingga hari ini.

Apa yang jelas ialah kata Suleiman Palestin “ Ni la pasalnya kita tidak boleh mengenepikan UMNO…kalau bangsa lain menang, dah tentu bukan negara saja hilang silap-silap agama resmi kita pun hilang!!”. Subhanallah….terang lagi bersuluh, ternyata firasat beliau benar dan jelas terpampang belum lagi memerintah negara segala sumpah dan azam telah tersemat di dalam dada mereka.

Kalau aruah masih ada, tentulah dia akan menggeleng-gelengkan kepala beliau melihat betapa baik dan prihatinnya PM menjaga hati mereka yang telah mengguris dan melumatkan hati bukan sahaja bangsa Melayu sebagai majoriti Islam tetapi juga ulamaq serta mualaf di Malaysia.

Najib harus sedar majoriti Melayu di Malaysia telah kembali kepada Islam. Dari perniagaan sehinggalah ke pendidikan semua majoriti memilih Islam. Mengapa masih ditunggu puak dan bangsa lain sedangkan Islam merangkumi semua puak dan bangsa. Kita ada Melayu Islam, Cina Islam dan India Islam malahan kristian yang telah menukar keagama Islam. Maka Iqraq!! Hentikanlah sikap Kemelayuan, dengan menarik keris dan sebagainya tetapi kali ini pakai pedang Islam. Tukar imej Islam dan kembali kepada ucapan dan tindakan Islam supaya semua bangsa ini boleh ditawan. Sekiranya Najib masih menggunakan istilah saya hak bangsa Melayu, Cina dan India maka semuanya akan saling menyakitkan dan tidak mungkin akan mendapat kesamarataan yang dituntut mereka. Tetapi sekiranya Islam yang dibawa maka semuanya tidak akan terasa. Tekadkan hati bulatkan tindakan dengan berkata “mulai saat ini saya sebagai Perdana Menteri Malaysia sudah tidak sanggup melayan karenah mana-mana bangsa lagi di sini kerana semuanya saling berkecil hati dan tidak puas hati dengan apa saja yang saya cuba berikan, maka saya membuat keputusan pada hari ini akan mendahulukan kehendak umat Islam di atas segala-galanya”. Itulah ayat yang paling bijak untuk digunakan oleh Dato Seri Najib saat ini. Aku pasti sudah tentulah aruah bapaku Suleiman Palestin akan setuju kerana Islam adalah Aqidah dan perjuangannya. Mengapa? kerana Melayu di Malaysia itu Islam dan di dalam Islam ada semua bangsa. Oleh itu Iqraq Dato’Seri Najib. Ubah sebelum rebah.........

PN: SALAH SATU ARTICLE YANG DISIARKAN DI DALAM KOLUM SAYA BERTAJUK "AKU & SULEIMAN PALESTIN"

2 comments: