ASSALAMUALAIKUM

Tuesday, August 9, 2011

YANG BERHORMAT KAWASAN CYBER

Hari ini mungkin orang akan tertawakan saya kerana ingin mencadangkan agar melantik seorang YB bagi menjaga kawasan Cyber. Tentu orang akan berkata “kan kita dah ada Menteri Penerangan dan Suruhan Jaya Komunikasi Dan Multimedia.” Cuba fikirkan keadaan Menteri tersebut adakah beliau berada 24 jam di hadapan PC. Apakah orang yang memantau juga berada 24 jam di depan PC ataupun bolehkah pegawai tersebut bersuara dan berdebat di Parlimen ketika beliau teruk berperang di laman cyber. Maka tentulah pegawai tersebut terpaksa membuat kertas lapuran dan sebagainya untuk dibaca semata-mata oleh menterinya, walaupun pada hakikatnya belum tentu Menteri tersebut faham.. Jadi bila timbul kes menteri tersebut secepat kilat tindakan di ambil. Tapi bila tohmahan ke atas orang lain, kata orang Kedah “buat deeeekk saja”. Dalam ertikata lain buat tak nampak.

Oleh sebab itulah maka Perdana Menteri harus mengadakan seorang wakil rakyat bagi kawasan yang paling penting yang banyak menimbulkan huru-hara dewasa ini. Tugas YB Cyber adalah menjaga keamanan rakyat dan memperbetulkan segala tohmahan rakyat dan tak kurang juga memberikan info yang tepat tentang pelbagai tawaran oleh kerajaan. Dalam ertikata lain, ketika kerajaan menyuruh rakyat mengisi borang memohon dana, maka terangkan bila akan habis dana tersebut atau dana tersebut telah habis dipohon dan sebagainya. Tidaklah iklan tawaran tersebut dibiarkan terpampang bertahun-tahun di laman web. Bukankah itu menyusahkan rakyat namanya. Kalau ada Kementerian yang bukan kaki update web, maka terkenalah rakyat jelata yang terpaksa naik turun Kementerian. Bila sampai di Kementerian, selalunya inilah jawapannya “maaf cik kami tak sempat update web, sebenarnya dana tersebut dah ditutup”……apa lagi jawapan rakyat “hampess!!, sebegini jauh aku datang setebal ini working paper aku, itu je dia jawab.”

Sekiranya keadaan ini berlaku sudah tentulah YB Cyber akan bawa terus ke Parlimen dan menceritakan masalah rakyat cyber. Bukan itu saja malahan YB Cyber yang kerjanya 24 jam berada di depan PC bersama pegawai-pegawainya sudah tentulah akan menggeladah semua kawasan, dan bukan kawasan yang di “taq” sahaja. Inilah kerja mereka. Sebarang masalah yang di hadapi oleh kerajaan akan selesai terutamanya panggilan dan undangan maut dari BERSIH sudah tentulah dapat dihentikan atau dinasihatkan oleh YB Cyber ini. Sudah tentulah Ketua Polis Negara tak payah nak talipon sana sini orang-orang yang ada pengaruh untuk mewar-warkan supaya jangan ikut anjuran BERSIH sedangkan sebab kenapa tidak boleh menyertai BERSIH tidak diterangkan dengan jelas.

Bila dunia Cyber tidak ada pemimpinnya maka sudah tentulah rakyatnya akan mengadu ikut suka hati pada siapa yang dianggap begitu aktif di dalam dunia cyber maka itulah yang akan dilantik sebagai pemimpin untuk mereka merujuk. Termasuk juga uintuk menghentam sesama sendiri.


Sudah tiba masanya Perdana Menteri menilai semula untuk melantik wakilnya sebagai pemimpin dunia Cyber kerana kawasan dunia Cyber sudah menjadi seperti sebuah kawasan yang dihuni oleh manusia liar “savage”. Kenapa saya kata “savage” kerana sebahagian besar mereka sudah tidak mempunyai akhlak dan adab, ketika mereka mempermain-mainkan pemimpin. Tidak kiralah samada di antara parti kerajaan atau pembangkang. Cuba bayangkan ketika gambar PM dan isteri dipermainkan dan gambar anwar “dipondankan” inikah yang ingin kita anjurkan kepada kanak-kanak? Sedangkan kita tahu syarat kelayakan untuk kanak-kanak membuat “facebook” haruslah berdasarkan umur yang ditetapkan. Namun secara tidak sedar dunia facebook turut dimonopoli oleh kanak-kanak di bawah 12 tahun. Bayangkan kalau mereka menyaksikan gambar sedemikian terutamanya di dalam facebook. Itu tidak termasuk kata-kata nista dan cela kepada pemimpin. Siapakah yang harus dipertanggungjawabkan?

Sekiranya ada YB Cyber sudah tentu kita akan melemparkan tanggungjawab ini kepada beliau. Inilah masalah rakyat Malaysia kalau tak diberi pangkat dan kedudukan serta gaji yang lumayan semuanya akan daftar ke dalam dunia cyber kononnya aktif, dan menjaga dunia cyber tersebut secara “ala-ala…gitu”. Padahal masalah kian rancak. Kata keji dan nista pada pemimpin kian menjadi-jadi tidak termasuk gambar lucah pemimpin. Saya harap suatu hari nanti cadangan yang mungkin ditertawakan hari ini akan menjadi kenyataan apabila “Cyberwar” benar-benar berlaku. Inilah peperangan dunia ke3 yang akan menjadi kenyataan “PEPERANGAN DUNIA CYBER”. Iqraq!!

No comments:

Post a Comment