ASSALAMUALAIKUM

Thursday, January 13, 2011

INTERLOK LAGI...

Sempat berbicara dengan Lim Swee Tin tengah malam tadi...satu perbincangan yang menjana minda. Kagum dengan penerangan beliau, seorang yang berbangsa Cina berjiwa Melayu. Perasaannya terlalu amat sedih apabila melihat cara seorang Sasterawan Negara diperlakukan. Ketika berbicara saya terfikir sejenak siapa ahli-ahli panel KOMSAS ? Mereka yang bertanggungjawab untuk memutuskan bahan sastera kepada pelajar sekolah. Apakah ini satu penganiayaan kepada Sasterawan Negara kita apabila beliau dihina sedangkan yang meluluskan ialah panel KOMSAS. Mereka penapis, dan pembuat keputusan. Mereka yang kononnya arif seharusnya lebih mengetahui akan sensetiviti kaum-kaum di Malaysia. Perbincangan mampu dilakukan sebelum keputusan dibuat. Mengapa keadaan ini berlaku? dan mengapa pula Sasterawan Negara menerima padahnya?

INTERLOK merupakan satu bahan sastera yang begitu padat dengan kajian. Itu kata Lim Swee Tin. Siapa yang ditanya dan siapa yang dirujuk? Jawab beliau tentulah orang India yang ditanya dan dirujuk. kenapa orang yang dirujuk tidak sensetif menceritakan latar belakang bangsa India? Jawabnya kenapa nak sensetif dengan fakta. Hairan bin ajaib. Otak masih berligar tertanya apakah Sasterawan Negara kita dianiayai? Fikir-fikirkanlah.

Nasihat saya jangan hanya mengkaji karya INTERLOK tetapi kajilah juga siapa ahli-ahli panel KOMSAS. Kelayakan mereka bukan sekadar memegang ijazak Phd. tetapi juga seharusnya terdiri dari mereka-mereka yang lebih matang di dalam dunia sastera. Mereka yang turut berpengalaman menghasilkan karya-karya sastera dan terbukti karya-karya mereka diterima oleh masyarakat, barulah mereka layak menilai karya orang lain lebih-lebih lagi karya seorang Sasterawan Negara. Apakah nilai Anugerah Sasterawan negara akan menjadi semurah nilai Anugerah Dato dan Tan Seri satu hari nanti? Muhasabahlah!!

No comments:

Post a Comment