ASSALAMUALAIKUM

Thursday, April 15, 2010

JAWATANKUASA AGAMA JANGAN HANYA TUKAR NAMA

Alhamdulillah akhirnya peringkat pertama perjuangan PERKASA dalam menentukan hak kedudukan agama telah dipersetujui di dalam majlis mufti. Peringkat kedua dalam perjuangan PERKASA adalah harus memastikan bahawa tidak akan wujud sebarang wakil agama Islam di dalam Jawatankuasa tersebut. Menurut Perlembagaan 153 perkara 3 termaktub bahawa agama Islam adalah agama resmi. Sekiranya wakil agama diletakkan di dalam majlis tersebut maka ianya juga jauh lari dari tuntunan perlembagaan 153.

Jangan hanya sekadar tukar nama tetapi perlaksanaan jawatankuasa juga harus ditukarkan. Sekiranya kita ingin memartabatkan agama Islam sebagaimana yang termaktub di dalam perlembagaan 153 perkara 3. Sekiranya masih wujud wakil agama di dalam jawatankuasa tersebut samalah seperti menghadirkan Yang DiPertuan Agung di dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO.

Oleh itu rakyat Malaysia harus faham dan fasih atas dasar dan platform apakah perjuangan PERKASA. Kita hanya ingin meletakkan sesuatu dasar tersebut bersesuaian dengan apa yang termaktub di dalam Perlembagaan 153 perkara 3. Ini bukanlah tuntutan peribadi PERKASA tetapi tuntutan hak yang sedia termaktub di dalam perlembagaan. Seperti yang telah dinyatakan baru-baru ini bahawa Islam itu sendiri membawa maksud kesejahteraan dan sebarang kemusykilan haruslah dirujuk kepada jemaah mufti yang sedia ada.

Musyuwarah kaum yang bakal di adakan di bawah Ketua Perpaduan tidak perlu melantik mana-mana wakil agama Islam sebaliknya cukup sekadar melantik mana-mana wakil dari NGO yang berugama Islam dan berbangsa Melayu. Mereka juga akan faham kalau sekadar apa yang akan diperbincankan hanya perkara dasar dalam kesejahteraan setiap agama. Janganlah pemimpin begitu ghairah dalam melaksanakan apa-apa perkara pun di dalam lingkungan satu Malaysia dengan membelakangi dasar yang termaktub di dalam Perlembagaan 153. Dari seawal tahun 1957 kemerdekaan kita telah pun bernaung di bawah perlembagaan tersebut dan kesefahaman di dalam perlembagaan tersebutlah selama ini yang membuat rakyat Malaysia berbilang kaum hidup dalam keadaaan sejahtera dan harmoni sehingga timbul beberapa kerat petualang yang mahu diterima sebagai rakyat Malaysia tetapi tidak mahu menerima perlembagaan Malaysia.

Kita sudah cukup melawan pihak yang tidak bertanggungjawab ini, bagi menjelaskan kembali kepada rakyat Malaysia kedudukan perlembagaan dan diharap janganlah pemimpin pula cuba mengelirukan rakyat Malaysia dengan sebuah perkara yang menjadi petunjuk kepada keharmonian antara kaum di sini. InsyaAllah PERKASA akan meneruskan perjuangan memperingati intipati isi perlembagaan semoga rakyat Malaysia berbagai kaum akan kembali menghormati susur galur Perlembagaan Persekutuan Negara Malaysia.

No comments:

Post a Comment