ASSALAMUALAIKUM

Sunday, October 31, 2010

AHLI PARTI VS BERJAWATAN DALAM PARTI

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI
SELAWAT DAN SALAM BUAT BAGINDA RASULULLAH

Sungguh jauh berbeza cara perjuangan dahulu dan sekarang. Kalau dahulu orang yang masuk parti akan berjuang sehabis-habisan dan akan senantiasa membantu ahli parti yang lain tanpa mengira samada berjawatan atau tidak. Mengapa ia menarik perhatian saya untuk menulis isu ini adalah kerana berdasarkan satu pengalaman berbual dengan seorang yang berjawatan di dalam parti. Saya merasa amat terkilan dan sedih dan secara tidak langsung barulah saya fahami mengapa sesebuah parti itu menjadi kian longgar dan masing-masing membawa stering sendiri di dalam perjuangan. Ternyata sekarang perjuangan lebih kepada siapa pemimpin yang berkuasa dan berpengaruh maka itulah perjuangan kami. Sungguh menyedihkan.

Kalau berhadapan dengan orang ramai hanya parti yang akan disebut tetapi hakikat sebenar adalah lebih menumpukan kepada kerja untuk diri sendiri dari kerja untuk menaikkan parti. Saya bertanya kepada salah seorang pemimpin parti boleh tak disenaraikan berapa orang usahawan yang telah sayap parti tersebut usahakan, tanpa berlengah beliau terus menjawab, itu kena tanya biro yang bertanggungjawablah. Kalau begitulah jawapan setiap ahli parti yang berjawatan, maka sampai bila kita akan mendapat kesatuan di dalam parti. Kita sebagai ahli parti tidak harus bercakap soal biro saya, apa yang telah saya buat di kawasan saya, apa yang telah saya buat di kampong saya dan sebagainya. Kita harus sekarang bermula dengan perkataan kami dan bukan biro tetapi parti.

Apakah yang telah saya buat kepada parti. Hampir kebanyakkan orang yang berjawatan di dalam parti yang saya temui akan menjawab perkara yang sedemikian. Kawasan saya begini dan begitu kalau kawasan orang lain saya tak tau. Sampai bila keadaan ini akan berlaku. Inilah Quantum Fizik yang tidak baik selama ini di amalkan di dalam parti sehinggakan rasa ketidak bersamaan itu wujud di kalangan ahli parti. Maksudnya adalah apabila seseorang itu lebih-lebih lagi di kalangan pemimpin telah memulakan satu budaya yang tidak sihat maka secara tak langsung ianya akan menjadi ikutan kepada orang lain. Jadi jangan salah ahli parti, Orang-orang yang berjawatan tak kiralah samada dari biro atau jawatan apa seharusnya bermula dengan bercakap tentang kami dan belajar mengambil tahu tentang apa yang dibuat oleh semua biro di dalam parti supaya ketika berhadapan dengan masalah rakyat mereka para pemimpin ini dapat membantu tanpa mengira biro.

Sedih dan sungguh menyedihkan apabila seseorang yang berjawatan di dalam parti tidak sanggup membantu atas nama parti sebaliknya hanya ingin membantu atas tiket biro sendiri. Bukankah mereka tidak tahu kalau sudah ada lambing parti di dahi buat saja kebaikan kepada orang sudah tentu orang akan tahu bahawa beginilah sifat dan sikap sebenar orang parti tersebut dan bukan hanya membantu mereka yang di dalam kesusahan biro sahaja. Anaka Cina makan pengat sendiri mahu ingat!!

Kalau tak faham tentang jawatan di dalam biro, saya akan berikan penjelasan. Biro di dalam parti diwujudkan untuk menggerakkan sesuatu bidang yang memerlukan tumpuan dan fokas. Memberi idea dan melaksanakan beberapa tindakan dan aktiviti yang berkaitan dengan biro tersebut. Biro bukanlah satu badan yang memastikan bahawa si polan dan si polan itu berjaya di dalam biro yang dinaunginya. Kejayaan rakyat harus dipasti tidak kira siapa pengerusi bironya. Ini penting kerana bukan semua masyarakat tahu secara keseluruhannya bahawa sekiranya aku ingin berjaya menjadi seorang usahawan maka biro ini harus bertanggungjawab. Mungkin alas an lain ialah tak mahu memijak atau melangkah kawasan pentadbiran orang lain. Apa salahnya kita yang berjawatan di dalam biro pendidikan contohnya, tetapi mempunyai kemahiran lain turut turun ke padang membantu individu yang memerlukan. Sekiranya salah seorang individu itu berjaya hasil dari bantuan kita, maka kita akan dilihat sebagai seorang yang berjawatan di dalam parti telah membantu kita tidak kiralah kalau dia menjadi seorang usahawan berjaya dan akhirnya akan digabungkan di bawah biro ekonomi contohnya, sedangkan yang membantu adalah dari biro pendidikan. Bukankah akhirnya akan disebut parti yang berjasa.

Kita boleh bekerja di dalam biro-biro yang telah ditetapkan tetapi apabila menghulurkan bantuan dan pertolongan maka tidak seharusnya kita mendahului biro atau kawasan kita . Tetapi apa yang pelik, bila nak minta sokongan pencalonan tahu pula tak kira biro, semua ahli parti dan ahli yang berjawatan di dalam biro akan kita gapai untuk meminta sokongan. Tetapi bila buat kerja kita hanya bantu biro sendiri. Muhasabahlah!! Inikah erti perjuangan parti.

Ada pula yang mengatakan bahawa saya tidak berjawatan tak mungkin saya dapat membantu. Tapi bila nak cari projek untuk diri sendiri pandai pula jumpa semua orang tak kira biro dan parti. Sedih dan sungguh menyedihkan lagi adalah apabila duduk di dalam satu parti tetapi hanya akan membantu mereka yang disukai sahaja. Dengan alas an ni bukan geng aku walaupun memegang kad ahli yang sama. Malahan ada yang tidak segan silu membuka aib sesama sendiri.

Belajarlah bercakap tentang parti mulai hari ini dan janganlah bersikap pentingkan diri sendiri dan kawasan atau biro sendiri. Ia tak lebih seperti ayam kampong yang hanya pandai berkokok di tempat sendiri. Tak guna kita memegang jawatan parti sekiranya kita hanya membantu mereka seperti memilih antah di dalam beras. Kalau kita tidak mampu melatihkan diri kita untuk menjadi seorang pemimpin yang akan menolak sikap penting diri sendiri maka jangan harp kita akan menggempur dan mengalahkan musuh. Marilah kita mendengar nasihat AL IMAM HASSAN AL-BANNA RAHIMAHUMULLAH’ALAIHI:

“Jadilah kamu seperti pokok, kamu melontarkan batu akan tetapi mereka melemparkannya dengan buah.”

“ hamba dinar ialah mereka yang tidak memperkatakan yang hak kerana jawatannya”.

Imam Al Banna menyeru kepada barisan pejuang Islam,” Medan juang anda yang pertama ialah diri anda sendiri, kalau anda berhasil menaklukinya nescaya dengan mudah and menakluki musuh-musuh anda yang lain, tetapi kalau anda tidak mampu menaklukinya maka jangan harap anda boleh menakluki musuh-musuh anda yang lain. Kerana itu latihlah diri anda untuk terlebih dahulu mampu menaklukkan diri anda dan ingatlah bahawa seluruh dunia ini menantikan munculnya generasi muda yang betul-betul suci, mempunyai moral yang kuat dan terpuji dan generasi itu tidak lain adalah diri anda sendiri. Jangan berputus asa……”

Cukup-cukuplah kita membuat segalanya untuk diri sendiri. Bagaimana kita sanggup melangkahi sempadan orang lain bagi mencari sokongan untuk diri kita, maka kita juga haruslah bersikap sedemikian untuk membantu orang lain. Jangan di kira dari mana biro atau kawasan aku datang tetapi siapa yang memerlukan bantuan akan aku bantu hanya dengan menggunakan kad ahli parti sahaja. Kalau untuk hidup kita katakana “cukup Allah bagiku.” Maka untuk parti yang kita cintai apa salahnya kita katakan “cukuplah sekadar menjadi ahli parti bagiku, ia bukan halangan untuk akau membantu siapa sahaja”.Muhasabahlah!!

1 comment:

  1. RSP,
    Setuju dengan luahan anda..UMNO sekarang terrrlampau byk steering..Masing-masing mempunyai halatuju masing2.

    Kita minta pemimpin muda sekarang untuk menyiasat tentang asal usul UMNO kemudian kaitkan dengan hukum 'sebab dan akibat'(cause and effect).Kenapa ada ketika ia kuat dan ada ketika ia merudum dimata rakyat.

    Tanpa memahami semua ini usahkan mahu hidup 1000 tahun lagi, melangkau PRU 13 belum tentu selamat
    Wallahuallam.

    ReplyDelete