ASSALAMUALAIKUM

Sunday, October 24, 2010

MELAYU EQ VS MELAYU ESQ

Dengan nama Allah Yanga Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w


Setelah mengkaji dan meneliti tentang sifat melayu ternyata terjawab beberapa persoalan tentang mengapa sesuatu kejayaan Melayu itu tidak dapat bertahan lama. Hampir seluruh dunia mengetahui akan kebijaksanaan bangsa Melayu. Dalam pelbagai bidang Melayu telah berjaya dari segi ekonomi, politik, sosial dan tak ketinggalan dalam dunia IT dan sains. Di mana silapnya Melayu apabila kejayaan ini tidak dapat bertahan lama lebih-lebih lagi ke mata dunia.

Apa yang bakal saya terangkan adalah semata-mata hasil pandangan dan penilaian yang saya ambil melalui pengamatan saya dari pembacaan dan pergaulan juga dari latihan Ilmiah di dalam kajian yang pernah saya hasilkan tentang ESQ. Ia merupakan istilah singkatan kepada “kecerdikan emosi dan kecerdikan spiritual”. Tidak dapat dinafikan bahawa bangsa Melayu merupakan satu bangsa yang tinggi EQnya. Sehinggakan akhlak tersebut banyak menyenangkan semua pihak. Seperti budi bahasanya, budayanya serta tingkah laku yang di ajar dari keturunan amat menyenangkan setiap mata yang memandang. Tutur kata dan adab sopan bangsa ini penuh berhemah sehinggakan boleh menenggelamkan sesiapa sahaja yang mendengar bangsa ini berkata-kata.

Penerangan tentang EQ. Steven Stein dan Howard Book (2000) menyifatkan kecerdasan EQ sebagai “street smart” (pintar) atau kemampuan khusus yang disebut sebagai ‘akal sihat’. Ini berkaitan demean kemampuan menbaca lingkungan politik dan sosial, dan menatanya kembali; kemampuan memahami demean spontan apa yang diinginkan dan diperlukan oleh orang lain, kelebihan dan kekurangan mereka; kemampuan untuk tidak terpengaruh demean tekanan; dan kemampuan untuk menjadi orang yang disenangi, yang kehadirannya dialu-alukan oleh orang.

Manakala SQ timbul melalui kajian saintifik yang dijalankan oleh Micheal Persinger pada awal dekad 90an dan melalui kajian pakar neurologi V.S. Ramachandran pada tahun 1997. Kedua-dua saintis ini telah menjumpai sebuah bahagian dalam otak manusia yang dipanggil “God Spot” atau “ Titik Tuhan”. Pada tahun 2001, Ary Ginanjar agustian, seorang pakar motivasi telah menggabungkan EQ dan SQ. Beliau menyatakan bahawa “Titik Tuhan” hanya merupakan satu perkakas (hardware) untuk otak. Beliau kemudian telah mencipta kaedah latihan ESQ Model berdasarkan struktur asas agama Islam.

Tapi pernahkah kita terlintas di benak fikiran kita bahawa dengan memiliki sifat SQ yang sedemikian bagaimana mungkin robohnya kota Melaka? Bagaimana pula mungkin Hang Nadim di bunuh dan bagaimana mungkin Hang Tuah membunuh Hang Jebat? Inilah yang dikatakan EQ terbesar yang dimiliki bangsa Melayu yang tidak harus kita lupakan. Iaitu menggunakan kecerdikan emosi mereka untuk meruntuhkan dan membunuh bangsa sendiri. Sifat Bangsa Melayu dari berzaman lagi telah diajar untuk mematuhi pemimpin. Tapi apa sudah jadi sekarang? Selepas pilihanraya pelbagai usaha telah dilakukan oleh bangsa Melayu untuk mendapat persepakatan dan perpaduan. Apakah semuanya akan berhasil tanpa ESQ? Sejarah Melayu telah menunjukkan kepada kita bahawa sehebat manapun kita dengan EQ yang kita gunakan maka tak akan ke mana. Saya berani menyatakan bahawa sekiranya beberapa kajian dibuat di bumi Malaysia ini kepada seseorang bangsa Melayu, mereka pasti akan menyebut nama-name dari kalangan Melayu juga yang sering menganiayai mereka baik dalam dunia perniagaan mahupun dalam dunia politik.

Apakah SQ dan mengapakah ianya begitu penting kepada orang Melayu sebagai satu ilmu tambah yang harus di gabungkan dengan EQ tinggi yang dimiliki oleh orang Melayu. Bangsa Melayu secara semulajadi telah dibekalkan dengan EQ yang tinggi sebab itulah akhlak bangsa Melayu senantiasa menjadi bualan di tanah suci umpamanya kerana begitu lembut dan pandai menyesuaikan diri dengan keadaan. Namun ia tetap tidak mencukupi sekiranya tidak menambahkan dengan ilmu SQ yang diperkenalkan oleh Ary Ginanjar, di mana kata beliau “bagaimana untuk merasakan diri ini hidup berTuhan”. Semua orang Islam percaya kepada Allah, namun masih ramai yang merasakan Allah tidak ada ketika berbuat maksiat ataupun merancang untuk menganiayai sesama Bangsa. Sekiranya Bangsa Melayu sedar bahawa mereka telah dibekalkan dengan ilmu Agama Islam sudah tentulah mereka tidak akan mempunyai sebarang hasrat untuk menjatuhkan sesama sendiri dan tentulah mereka akan lebih redha dengan setiap rezeki yang diberikan Allah kepada individu tertentu.

Melayu tidak akan ke mana kalau kita asyik mengadakan Kogres ataupun mesyuarat sesama kita hanya bercakap tentang nasib kita tanpa memikirkan bagaimana untuk mengembalikan Bangsa kita belayar di atas bahtera yang telah disediakan Allah iaitu bahtera Islam. Melayu tidak harus berpisah dengan Islam. Gabungan ini sahajalah yang dapat menyelesaikan masalah Melayu baik dari bidang apa sekali pun. Melayu harus kembali mengikut jejak Nabi Muhamad s.a.w. Nabi Muhamad tidak membawa bangsa tetapi membawa Islam dahulu baharulah bangsa akan dikenali. Sejarah dahulu telah jelas menceritakan tentang zaman Tamadun Islam yang gemilang. Melalui sejarah juga kita mengetahui bagaimana hilangnya ketamadunan tersebut hanya kerana manusia mula berbangsa dan berpuak-puak. Sekiranya kita menggunakan asas politik yang diperkenalkan oleh Nabi Muhamad s.a.w. maka sudah tentulah kita tidak akan berpuak dan memecah belah antara satu dengan lain.

Kaedah ESQ merupakan kekuatan dan jati diri Melayu yang harus diterapkan. Melayu akan gagal tanpa Islam hakikat itulah pertama sekali harus dipahat di dalam minda dan hati. Islam akan hidup tanpa Melayu dan Melayu akan mati tanpa kekuatan Islam. Sudah sampai masa, waktu dan ketikanya kita mulalah menghayati Islam dan menaiki bahtera Islam untuk memperkasakan bangsa Melayu. Sekiranya orang Melayu mempunyai kecerdikan Spiritual dan sudah mengetahui bagaimana merasai kewujudan Allah saya pasti tidak mungkin ada rasuah lagi di kalangan Bangsa kita, paling nyata kita akan jauh dari mengkhianati Bangsa sendiri. Tak mungkin bangsa lain dapat menguasai kita atau menceroboh rumah kita kalau pagar kita kuat dan kalau orang kita teguh. Bangsa lain hanya akan masuk sekiranya kita sendiri yang membuka pintu untuk mereka. Anak Cina makan pengat sendirilah mahu ingat.

Kalau Melayu sudah memahatkan Islam di dada mereka tentulah Al Quran akan dicium dan keris hanya diselitkan di pinggang. Dan bukan seperti yang berlaku sekarang Al Quran disimpan sebaliknya keris dicium. Apakah maknanya semua itu? Apakah salah sekiranya Al Quran itu dicium? Mengapakah kita harus mendaulatkan bangsa dahulu baru agama. Bukankah hukum ayat menyatakan bahawa Agama dahulu kemudian Bangsa dan Tanahair? Inilah yang sedang terjadi kepada bangsa Melayu “Allah sedang Murka”. Allah akhirnya telah memberikan kuasaNya kepada mereka yang membesarkan namaNya. Apakah ayat “Allahuakhbar” hanya milik PAS. Lihat apa yang telah terjadi. Sesiapa yang membesarkan name Allah, maka Allah tidak akan lupa membesarkan name mereka. Iqraq!!

Bagaimana sampai terjadi Islam itu dikatakan hanya milik PAS dan Melayu itu milik UMNO. Inilah yang dikatakan “ sebangsa tak seagama dan seagama tapi tak sebangsa”. Apa yang menghairankan mengapa orang UMNO tidak mahu takbir dan laungkan “Allahuakhbar”. Saya sungguh merasa sedih apabila ada sebilangan manusia yang bodoh mengatakan kepada saya” jangan takbir” bunyi macam orang PAS”…..Astagharafilullah kata saya, bagaimana sesuatu milik semua beragama Islam mendapat hak keistimewaan ini kalau bukan kita yang bodoh ini memberikannya!!! Akhirnya siapa yang semakin besar dan siapa yang semakin kecil. Ayat yang begitu besar dan bermakna kita serahkan dengan sukarela memberi hak kepada mereka para pembangkang. Jangan hairan kalau Allah akan terus membesarkan mereka. Tak mungkin Melayu akan bersatu kalau tidak di ajar untuk cintakan Allah. Ada tanda yang besar yang dinasihatkan oleh Sahl Bin Abdullah Attuturi r.a kata beliau:

“Tanda cinta.
Tanda cinta kepada Allah ialah mencintai Al Quran. Tanda cinta kepada Allah dan Al Quran ialah mencintai Nabi Muhamad s.a.w. Tanda cinta kepada sunnah ialah mencintai akhirat. Tanda cinta pada akhirat ialah memarahi dunia. Dan tanda memarahi dunia ialah tidak akan mengambil dari dunia selain perbekalan dan barang-barang yang memadai untuk akhirat.”

Itulah rumusan ESQ menggabungkan dua kecerdikan tersebut untuk mencapai kejayaan. Tak akan ke mana Melayu kalau masih menjunjung replika bangsa tanpa mendahului Al Quran dan Sunnah sebagai ilmu Agama. Junjunglah agama dan keleklah bangsa untuk menguasai semula Agama, Bangsa dan Tanahair tercinta. Muhasabahlah!!

No comments:

Post a Comment