ASSALAMUALAIKUM

Friday, October 29, 2010

HUKUM DUNIA VS HUKUM AKHIRAT

BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM
SELAWAT DAN SALAM BUAT BAGINDA NABI MUHAMAD S.A.W

Setiap pemimpin yang akan memimpin mempunyai cita-cita tersendiri. Hanya Allah sahaja yang tahu akan apa yang tersirat di dalam hati dan minda setiap pemimpin. Berbagai kaedah akan dilakukan semasa pemilihan dan kita sebagai rakyat jelata hanya menanti keputusanNya dari Yang Maha Esa bagaimanakah rupanya barisan kepimpinan yang akan terpilih nanti.

Berbagai hukuman kepada ahli parti telah diambil tidak kiralah samada dari Lembaga Disiplin Parti ataupun SPRM. Itu semua hukum dunia namanya. Namun hukum akhiratjuga terkadang-kadang ditunjukkan Allah kepada mereka yang Allah kasihi di dunia lagi, itu dinamakan Kifarah. Hukuman yang diterima untuk menyedarkan sesetengah insan sebelum mati. Tetapi kalau signal sebegini telah diberikan Allah kepada manusia juga masih belum disedari maka tunggu pula hukum akhirat yang nyata iaitu sesudah mati.

Apa yang pelik tentang penerima hukuman adalah bagi hukum dunia tindakan hanya diambil kepada mereka yang memberi rasuah tetapi bagi yang menerima suapan pula terlepas. Berlainan pula hukuman dunia ke atas pentadbir awam yang sering kita dengar hanya penerima suapan pula yang banyak dihukum berbeza dengan hukuman kepada ahli politik. Dalam politik kes memberi rasuah sahaja yang ditangkap dan dihukum sedangkan yang menerima rasuah bebas berbelanja dengan wang rasuah yang diterima.

Semakin hari semakin keliru dan celaru bentuk hukuman dunia yang dibuat oleh manusia yang membezakan antara penerima suapan dalam arena politik dengan penerima suapan dalam penjawat awam. Mungkin tidak ramai yang perasan tentang hal ini, tetapi itulah kenyataannya.

Kalau mengikut agama Islam, yang memberi dan menerima sama besar kesalahan dan dosanya tetapi itu hukum akhiratlah kalau dunia tak tahu pula bagaimana terutamanya di dalam arena politik perkara ini terlepas pandang. Tiada permintaan maka tiada pula penwaran itu pula teori ekonomi. Anak Cina makan pengat sendiri mahu ingat.

Telah berkali-kali saya menulis tentang keadilan dalam pemerintahan sebagai penawar kepada kekecohan politik yang berlaku hari ini. Kalau setiap hukuman itu diadili dengan adil dan bijaksana maka sudah tentu ia akan menaikkan intergriti pemerintahan sesebuah kerajaan. Masakan Hang Jebat mengamuk kalau hukuman yang diberikan kepada Hang Tuah itu adil dan setimpal dengan perbuatannya.

Sejarah adalah kayu ukur apa yang akan berlaku di masa hadapan. Kalau manusia tidak berpegang dan berpengetahuan di dalam sejarah maka sukarlah untuk mereka mendapat garis panduan jalan manakah yang harus dan tidak harus diambil dalam menstabilkan suasana politik semasa.

Pada pandangan saya satu badan hukuman dunia ini seharusnya disatukan dan tidak lagi wujud badan lain selain dari mahkamah. Kalau SPRM telah diwujudkan maka tidak seharusnya kita mengadakan lagi badan lain seperti Lembaga Disiplin Parti UMNO untuk membuat sebarang hukuman dan ketetapan mahupun keputusan. Kalau namanya badan disiplin, maka tanggungjawabnya sesuai kalau sekadar menghantar surat amaran dan menyerahkan segala fail laporan kepada pihak SPRM untuk membuat keputusan. Kalau tidak kita hanya mewujudkan satu keadaan “double-standard” dalam membuat keputusan yang melibatkan persoalan rasuah. Nampaknya kes yang masuk ke dalam Lembaga Disiplin Parti lebih tegas dari SPRM dan ini secara tidak langsung akan mencacatkan integriti SPRM itu sendiri.

Bagi mana-mana ahli politik ataupun rakyat biasa mahupun penjawat awam, semuanya harus dikatagorikan sebagai rakyat Malaysia. Waima dimana sekali pun kita berada dan dalam keadaan apa sekalipun rasuah tetap rasuah dan tidak akan bunyinya tetap sama dan perbuatannya pun tetap sama. Kaedah rasuah melibatkan yang memberi dan menerima tidak kira dimana anda berada ianya tetap perlakuan salah yang sama. Oleh itu bagaimana ianya diadili secara berbeza? Anak Cina makan pengat sendiri mahu ingat.

Kalau saya yang sudah tua ni pun masih tidak faham dengan hokum dunia yang diciptakan ini bagi mengadili orang yang memberi dan menerima rasuah maka bayangkan generasi baru kita, lagilah tidak akan faham, akhirnya mereka akan membuat keputusan bahawa pemimpin kita tidak adil, macamana?

Inilah bezanya dengan hokum akhirat, tidak kira dimana anda berada bagi yang beragama Islam baik di dalam parti, disyarikat ataupun di pejabat rasuah tetap rasuah dan hukumannya hanya satu “Haram”, bagi yang memberi mahupun yang menerima. Yang menghukum juga satu iaitu Allah s.w.t.

Kalau Negara ini tunggaknya Islam apa yang menghairankan mengapa kita tidak mengamalkan sepenuhnya apa yang kita fahami? Kalau badan hukuman itu hanya satu maka ianya akan dilihat lebih berintegriti dan berwibawa. Kalau beginilah keadaan kita suatu hari nanti sudah tentu rakyat akan makin keliru dengan pelbagai badan hukuman rasuah ini. Kita ada SPRM, Lembaga Disiplin Parti, Polis (PDRM) bahagian anti rasuah dan juga BPR. Cuba bayangkan dan kita juga harus bertanya bentuk siasatan mereka adakah sama? Tindakan dan cara mengadili adakah sama? Wallahua alam bisawab!!

Kalau kita ingin mengajak rakyat Malaysia supaya menghormati badan kehakiman kita serta badan perundangan kita maka seharusnya pemimpin duduk dan berbincang semuila untuk mewujudkan hanya satu badan tindakan sahaja untuk menangani gejala rasuah. Kalau SPRM telah dilantik secara sah, maka badan lain anggaplah sebagai pemberi maklumat dan membantu dalam siasatan sahaja dan bukan mengambil tindakan ataupun menjatuhkan hukuman kepada mana-mana pihak yang menerima ataupun yang memberi rasuah. Kalau keputusan sedemikian diambil maka sudah tentu SPRM akan lebih dipercayai dan dilihat berintegriti dalam menjalankan kewajipannya.

Amatlah tidak adil apabila seseorang ahli politik yang memberi rasuah itu dihukum dengan kaedah yang berbeza. Bagi yang diadili oleh satu badan memutuskan tidak boleh bertanding. Bagi pihak yang lain pula walaupun telah ditangkap tapi masih diperpanjangkan siasatan dan masih mampu bertanding. Kadang-kadang terfikir juga mana yang lebih cekap dalam menjalankan kewajipan mereka. Yang terlatih dalam siasatan masih tercungap-cungap naik turun mahkamah sedangkan yang tidak terlatih dalam siasatan pula terus tangkap dan hukum Inilah namanya hukuman dunia.

Mungkin kalau kita ni bukan dari kalangan orang yang berpangkat dan berjawatan maka usul kita tak mungkin akan dipandang. Namun inilah hakikat perjuangan penulis,. Saya masih ingat kata Pak Habib” Buatlah apa pun penulis sekarang tak akan diperdulikan lagi”. Tapi itu kata beliau, namun kata saya “ buatlah apapun tulis tetap tulis”. Perjuangan seseorang yang cintakan Agama, Bangsa dan Negaranya tidak sama antara satu dengan lain, mungkin inisahaja cara yang boleh kita menyumbang walau tidak sebagai pemimpin. Apa yang penting apabila ditanya |apakah sumbangan anda kepada Agama, Bangsa dan Negara? “ maka jawapannya sudah ada malahan telah di dokumentasikan lagi. Walau apapun yang ingin kita lakukan maka biarlah ianya ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa pun dari usaha yang kita lakukan kerana segala Ketetapan adalah dari Luh Mahfuz lagi.

Jangalah kita meremehkan hukuman dan cara mengadilinya kerana apapun hukuman yang kita jatuhkan tetap akan diadili semula di mahkamah akhirat. Mohonlah Kasih Allah sekiranya dapat diadili didunia dahulu sebagai kifarah dari diadili di akhirat nantyi sebagai hukuman yang mutlak dan tidak mungkin kita dapat menginsafi lagi kesalahan hanya menahan badan menerima hukuman. Ingatlah pesanan dari tokoh Islam AL IMAM HASSAN AL-BANNA RAHIMAHULLAH’ ALIHI:

“ Adapun keadaan semasa seperti yang kitalihat sekarang, pemandangan Islam berada dalam satu lembah, tetapi perundangan perlaksanaan berada pun jauh disatu lembah yang lain. Sesungguhnya berdiam diri pihak-pihak pengislah Islam daripada berusaha mengembalikan hukum Islam merupakan satu jenayah Islam. Jenayah ini tidak boleh ditebus kecuali dengan bangun semula dan melucutkan kuasa perlaksanaan dari tangan mereka yang tidak menjalankan hukum-hukum Islam yang hanif”.

Begitulah ketegasan Islam dalam undang-undnag, sehinggakan jawatan pemerintah harus dilucut hanya kerana tidak menegakkan undang-undang Islam Perihal ini kalau saya perpanjangkan nanti ada pula yang menuduh saya ingin menegakkan Hukum Hudud. Tetapi sebagai seorang Islam sudah tentu akan menyokong apa sahaja perundangan Islam yang ditetapkan di dalam Al Quran. Sebagai seorang rakyat jelata yang biasadan marhain ingin sekali memohon agar para pemimpin akan datang kembali kepada ad ddin. Bukan sekadar sebagai seorang Islam menjalankan tanggungjawab Islam tetapi juga mengamalkan kehidupan Islam sepenuhnya sebagai contoh bagi generasi akan datang. Ingatlah kita semakin membesarkan ilmu dan semakin ramai yang akan tumbuh di Malaysia ini di kalangan mereka yang berilmu, tunggak kepentingan dalam pemerintahan adalah keadilan. Janganlah terlalu bergantung kepada hukum dunia sehingga lupa akan hukum akhirat. Iqraq!!

No comments:

Post a Comment