ASSALAMUALAIKUM

Thursday, March 11, 2010

PENULIS BERWIBAWA VS PENULIS TERBAWA-BAWA

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANISELAWAT DAN SALAM BUAT BAGINDA RASULULLA

Kebelakangan ini bila sibuk dengan bloggers, ramai yang telah banyak menggunakan blog masing-masing bukan lagi sebagai satu pentas lapuran atau penulisan yang berwibawa tetapi lebih kepada agenda terbawa-bawa. Kalau dalam istilah lain kira “agenda personal”. Inilah yang dikatakan perang siber telah bermula. Sedih dan sayu bila kita yang masih boleh mewakili generasi muda membaca tulisan-tulisan yang kononnya penulis veteran dan berpengalaman tetapi menggunaklan pena dan ilham anugerah Ilahi sebagai tempat mencari makan dan membalas dendam.

Kalau zaman dahulu Zaa’ba begitu terkenal sebagai seorang penulis yang berwibawa yang banyak menghasilkan penulisan untuk berjuang kepada Agama, Bangsa dan Tanahair. Malahan penulis zaman dahulu juga telah memberi sumber inspirasi kepada saya untuk menggunakan mata pena sebagai mata pedang tidak lain adalah untuk berjihad demi kepentingan Alif, Ba dan Ta (Agama, Bangsa dan Tanahair). Sedih dan menyedihkan apabila kita dizaman ini yang tidak menggunakan mata pena tetapi menggunakan jari untuk menekan butang-butang komputer semata-mata untuk melepaskan dendam dan geram. Tak kurang juga yang menggunakan hujung-hujung jari tersebut bukan untuk menekan ayat-ayat kebenaran yang dilihat di dalam dunia politik dan pemimpin khususnya tetapi digunakan juga untuk mengilas tangan para pemimpin bagi mencari makan. Kalau tak dapat projek dari para pemimpin kehebatan pedang mula digunakan untuk mengilas tangan pemimpin tersebut. Siaplah habis mereka akan dimandikan di dalam pentas-pentas penulisan.

Kadang-kadang terfikir dibenak fikiran. Setiap hari penulis-penulis menulis tenatng perjuangan bagi memastikan pemimpin berada di atas baris orbit yang benar dan mereka juga senantiasa mengharapkan pemimpin bukan sekadar pemimpin tetapi juga ditulis agar pemimpin menjadi ikon dan contoh yang baik kepada generasi muda. Sekarang persoalannya bagaimana pula dengan penulis? Tidakkah mereka mahu menjadi ikon dan teladan kepada penulis generasi baru agar lebih berwibawa dan bukan terbawa-bawa? Anak Cina Makan Pengat jadi Sendirilah Mahu Ingat.

Penulis umpama tetamu kepada ahli politik. Bila di ajak makan kita makan tetapi bagi yang bijaksana harus memilih makanan apa yang di makan. Bukan telan semua yang dijamu akhirnya tetamu yang jamu begitu banyak dan penulis yang makan begitu lahap mula tak nampak jalan pulang. Badan berat perut kenyang maka tunggu saja tuan rumah yang menjamu. Mulalah jari menulis yang baik-baik sahaja, kemungkaran mula ditutup agar tuan rumah terus menghidangkan makanan. Oleh itu sebagai penulis janganlah makan banyak-banyak di dalam satu rumah nanti kenyang susah nak balik. Bagi yang faham-faham lah bagi yang tidak makan saja pengat agar sendiri mahu ingat.

Kalau dah yang tua-tua dan berpengalaman di dalam bidang penulisan ini dah bebal dan tak boleh menasihati dan menunjukkan teladan kepada penulis generasi baru ini, maka biarlah yang dikatakan penulis berhingus ini memberikan sedikit nasihat. Kita sebagai penulis lebih-lebih lagi sebagai seorang wartawan seharusnya tugas kita hanya melaporkan sesuatu peristiwa tersebut dengan benar dan bukan terbawa-bawa dengan emosi dan perasaan. Bukankah seseorang penulis itu seharusnya mempunyai etika kewartawanannya sendiri bukan terbawa-bawa dengan emosi peribadi. Kalau penulis mula terbawa-bawa dengan isu peribadi maka jadilah seperti memberikan talak kepada orang perempuan. Silap-silap haribulan hari-hari minta cerai. Sebab itulah Allah telah memilih hanya segelintir sahaja manusia di muka bumi untuk menulis dan bukan semua diberikan bakat di dalam penulisan. Ada sebabnya dan ada asbabnya, macam talak diberikan kepada kaum lelaki.

Kadang-kadang terfikir juga selalunya yang beremosi kaum perempuan sebab faham-fahamlah apa yang mereka terpaksa lalui setiap bulan. Ini nampaknya dah terbalik penulis lelaki pula yang menjadi seperti perempuan datang bulan beremosi tak menentu. Ingat padang ragut kita ialah dunia penulisan. Kalau nak pahala pun di situ kalau nak bala pun di situ. Kalau tidak ada spiritual komitmen susahlah. Semua orang nak kita kerjakan. Ingat hari ini kita kerjakan orang lain kali Tuhan kerjakan kita pula.

Sebagai generasi muda, nampaknya kami lebih beretika untuk tidak mengenengahkan isu peribadi berbanding dengan yang terdahulu. Contoh paling ketara apabila kebelakangan ini mereka penulis terbawa-bawa ini begitu gemar melaga-lagakan pemimpin dahulu dan sekarang. Kita yang muda ni pun faham, demi Alif, Ba dan Ta, dalam jangka masa panjang siapa yang bahagia kalau kita menggunakan penulisan kita untuk melaga-lagakan pemimpin-pemimpin hebat kita dulu dan sekarang? Pada pendapat saya secara peribadi. Contohnya Tun Mahathir merupakan seorang bekas Perdana Menteri kita yang hebat semua dunia tahu tentang kehebatan beliau, dan kalau difikirkan tentang faktor umur dan pengalaman jangan sekali dipertikaikan. Seharusnya kita apabila berhadapan dengan beliau sekadar menjadi pendengar yang baik. Beliau boleh berkata apa sahaja kerana beliau berhak. Tetapi kita sebagai penulis mengapa harus mengutip ucapan-ucapan yang tidak menafaat untuk mencetuskan kemarahan orang laijn. Banyak lagi teks ucapan beliau yang mengatakan kebimbangan beliau terhadap parti dan Negara yang harus kita lihat, bagi menyemarakkan semangat pembaca berganding bahu membantu pemimpin kita yang sekarang.

Saya pernah di ajar oleh penulis-penulis senior tentang sudut penulisan. Dan pernah saya nyatakan seorang penulis itu boleh membaikkan dan memburukkan satu-satu keadaan bukan dengan mendengar seluruh ucapan tetapi hanya dengan satu perkataan yang buruk boleh dijadikan baik. Tetapi hairan sekarang ini penulis lebih gemar memilih satu perkataan dan mengolahnya dari keupayaan membaikkan kepada memburukkan sesuatu suasana.

Seharusnya isu Mahathir dan Pak Lah ini di tangani dengan baik oleh penulis. Apa yang menghairankan orang yang dikata duduk diam tak berkata apa-apa yang menulis pula terbawa-bawa. Tak pernah saya mendengar Pak Lah mengeluarkan sebarang komen. Penulis pula lebih kuah dari sudu. Suka melihat sesama bangsa dan agama bertelagah. Bangsa lain apa lagi tepuk tangan.Seseorang penulis seringkali dikatakan orang yang berilmu jadi dengarlah nasihat Tokoh hebat ini FUDHAIL BIN IYADH

“Satu daripada tanda nifaq ialah seseorang bergembira dengan cacian terhadap sahabatnya sendiri”.

“Saya menaruh belas kasihan kepada tiga orang, iaitu orang mulia yang menghina diri, orang kaya yang memiskinkan diri dan orang berilmu yang dipermainkan oleh dunia.”

“Sampai kepadaku bahawa orang berilmu yang fasiq didahulukan penyikasaannya pada hari kiamat daripada penyembah berhala.”

Oleh sebab itu sudah-sudahlah menggunakan pentas penulisan untuk melepaskan dendam mahupun mencari makan. Jadilah penulis yang berwibawa dan bukan penulis yang terbawa-bawa.

No comments:

Post a Comment