ASSALAMUALAIKUM

Monday, March 29, 2010

E CLASS VS IKHLAS

Bismillahirrahmanirrahim

Selawat dan Salam Buat Junjungan Nabi Muhamad s.a.w

Inilah trend kehidupan zaman serba cyber dewasa ini. Rata-rata bila kita sebut E class semua akan mudah nampak dan kenal sangat apabila ianya begitu banyak menjalar di jalan-jalan raya di Kota metropolitan khususnya. Inilah kereta mewah yang menjadi kebanggaan dunia Melayu khususnya dewasa ini.Kalau dahulu kereta mewah ini hanya mampu dimiliki oleh golongan elit yang berbangsa Cina. Tetapi sekarang tidak hairan lagi kerana ianya juga telah mampu dimiliki oleh pelbagai bangsa termasuklah orang Melayu kita. Megah….tentulah megah apabila kita melihat bangsa kita menyandar di dalam kereta mewah bernama E class ini berdesup ke sana ke sini.

Bagaimana pula dengan perkataan Ikhlas ? Sering juga kita mendengar perkataan ini. Tapi ianya bukan seperti sebuah benda yang boleh dipamirkankan tetapi ianya merupakan satu sifat yang akan terpamir melalui perbuatan dan tingkah laku. Kalau diikutkan bunyi perkataannya, sememangnya tidak dapat dinafikan senantiasa menjadi sebutan sepertimana yang disebut tentang sebuah kereta yang berjenama E class ini. Hakikatnya adakah perkataan ikhlas ini perlu disebut? Jawapannya tentulah tidak. Kata pepatah Inggeris Action speaks laouder than words.

Amat menyedihkan lagi apabila kita berada di dalam dunia perniagaan mahupun politik. Pandangan orang sebelum menilai hati mereka akan memandang apa yang kita ada. Seperti dialog yang sering berkumandang apabila lama kita tidak bertemu rakan taulan “U naik kereta apa sekarang?”. Nampak sahaja kita tidak membawa so called E class, dengan mencebek muka “business u ok ke sekarang, nampaknya u masih macam tu juga”. Itulah penilaian rata-rata pandangan orang Melayu ke atas kita. “Kalau nak jadi rakan kongsi kurang-kurang kenalah ada E class barulah kita senang nak lobi projek, orang pandang kita mantap.” Tapi di dalam kocek dan akaun bank syarikat Tuhan sahaja yang mengetahui bercelaru dengan hutang piutang di sana sini. Buka company, buat pinjaman, belum mula perniagaaan sudah mula memikirkan prestige dan style. Beli E class dulu ini imej syarikat kononnya.

Tak kurang juga bagi sesetengah pelobi projek yang rata-ratanya meletakkan syarat yang sama kalau hendak menyuruh mereka melobi satu-satu projek. Syaratnya “u kena kasi I E class dulu sekurang-kurangnya, barulah I nampak bergaya, untuk nak mengikut Menteri-Menteri bagi melobi projek.” Akhirnya projek tak dapat bergaya saja yang lebih. Mungkin kebanyakkan orang zaman sekarang sudah lupa bahawasanya penyangak sekarang yang lebih dikategorikan sebagai white colar crime pun dah pandai bergaya. Mereka pun tak kalah juga memandu E class ke sana-ke sini untuk mencari mangsa. Bagi peniaga-peniaga yang senang terpedaya dengan “halua mata” ini, senang-senanglah memasuk perangkap mereka.

Apa yang nak saya tekankan di sini adalah tentang betapa rendahnya pemikiran sesetengah orang terhadap first impression . Mereka langsung tidak berminat untuk menilai seseorang itu samada ianya ikhlas atau tidak dalam memegang sesuatu amanah. Tidak kiralah samada sebagai seorang rakan kongsi di dalam perniagaan mahupun sebagai seorang pemimpin. Apa yang dilihat dari luaran itulah penilaian pertama mereka. Keikhlasan sudah jatuh nombor dua. Belum melihat hati dan keikhlasan seseorang sudah mula mencebek bibir, sebab tak ada E class.

Dunia sekarang memang sudah banyak berubah. Amat sukar untuk membuktikan keikhlasan dari menjadi penyangak yang ber E class. Ini adalah kerana keikhlasan juga sering beserta dengan keberanian. Bukan mudah mempunyai sekeping hati yang ikhlas, sebab ianya juga akan melahirkan perkataan-perkataan yang sukar untuk ditelan. Seseorang teman yang ikhlas contohnya akan terus menerus menegur perkara yang tidak baik yang dilakukan oleh temannya. Tetapi persoalannya apakah orang lain boleh menerima teguran? Oleh itu satu sahaja nasihat dan pendapat untuk mengkaji apakah benar-benar seseorang itu ikhlas? Bagaimana untuk melihat keikhlasan hatinya? Jawapannya adalah kajilah latar belakang kelakuannya. Adakah ia meminta sebarang balasan setelah sesebuah bantuan dihulurkan? Sekali namanya orang itu benar-benar ikhlas menolong. Kali ke dua minta tolong lagi, masih orang yang ikhlas itu masih belum meminta sebarang balasan….Kali ke tiga minta tolong lagi. Bagimana pendapat anda adakah orang yang meminta tolong itu harus sedar bahawa beliau benar-benar mempunyai sahabat yang ikhlas atau seorang sahabat yang bodoh yang boleh diambil kesempatan sewenang-wenangnya? Jawapannya “ anak cina makan pengatlah,sendiri mau ingat ”. Biar hilang seribu kawan jangan hilang seorang kawan ikhlas beb! Kalau dah tiga empat kali asyik cangkul bantuan mau pandang-pandanglah sikit untuk menghulurkan bantuan pula, walaupun tak diminta.

Itu berlaku di dunia persahabatan dan perniagaan. Bagaimana pula dengan dunia politik? Kita sering mendengar dialog ini bukan “……dengan ini saya bagi pihak rumah anak yatim ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada YB si polan dan si polan kerana dengan ikhlasnya menyumbang derma sebanyak RM10,000.00 kepada anak-anak yatim kami….” Ada juga ceritanya pula apabila kita sibuk mengutip derma untuk bencana tsunami baru-baru ini, saya telah diberitahu bahawa, ada seorang ahli perniagaan yang ingin menyumbang secara ikhlas sekiranya majlis penyampaian derma tersebut dihadiri oleh pemimpin kenamaan, ada stesen TV untuk ambil gambar dan pelbagai lagi syaratnya. Apakah namanya tu E class atau Ikhlas? Pelik tapi benar itulah yang berlaku di dunia dewasa ini. Lucu sungguh lucu kadang-kadang apabila melihatkan satu-satu majlis kutipan derma itu diadakan, pengacara menyebut-nyebut perkataan “….inilah sumbangan ikhlas dari si polan dan si polan…” prap sana prap sini ambil gambar.

Tak kurang juga yang menggunakan anak-anak yatim untuk bergambar ke sana dan ke sini semata-mata untuk mempamirkan kepada masyarakat betapa ikhlasnya mereka bertungkus lumus memelihara, berkorban serta macam macam ada…untuk mempamirkan keikhlasan di semua corong media cetak dan elektronik. Tetapi sekiranya kita melihat kebajikan seseorang itu telah begitu lama, kemudian menjadi terkenal dengan sumbangan dan kebajikanya, saya menganggap inilah yang dikatakan The Miracle Of Sincerity . Buatlah kebajikan dan kerja amal itu bermula dengan keikhlasan dahulu lama kelamaan orang akan tahu juga. Sebab setiap perbuatan yang baik ianya adalah seperti benih yang baik, tersorok di dalam tanah lama kelamaan akan terkeluar juga tunasnya menjadi pokok dan kemudian berbunga sudah tentu akan berbau juga.

Saya amat suka mengaitkan keikhlasan ini dengan kerja-kerja amal di dalam pertubuhan-pertubuhan. Pada pandangan saya pertubuhan atau dengan perkataan lain NGO kata kawan saya No gaji Organisation ini merupakan sebuah gelanggang untuk kita membuktikan betapa kuat ataupun tidak daya ketahanan keikhlasan kita. Tak perlulah orang tahu, nama pun kerja amal. Gelanggang ini sering kita gunakan untuk mempertahankan hak masyarakat, beramanah dengan kewangannya dan ikhlas dalam memberikan sumbangannya. Bagi saya ianya merupakan sebuah universiti yang baik bagi bakal-bakal pemimpin, untuk kita menilai keikhlasan seseorang itu memperjuangkan nasib rakan-rakan mereka di dalam pimpinan mereka di dalam sebuah gabungan yang sepatutnya tidak boleh disertakan dengan sebarang kepentingan diri. Begitu banyak pertubuhan dewasa ini yang begitu aktif mengadakan acara-acara mengumpul dana dan sebagainya. Tetapi berapa kerat dari mereka yang senang untuk hanya membuat kerja tanpa sebarang populairiti

Sedih apabila kita melihat dewasa ini masyarakat yang menggunakan pertubuhan untuk mencari popularity dan isi perut sendiri. Kononya ikhlas tapi kalau nak melantik Presiden E class juga menjadi keraterianya. Saya pernah melihat tak kurang juga beberapa pertubuhan anak-anak yatim khususnya yang telah bergiat hampir 30 tahun tidak pernah dikenali tetapi telah mengeluarkan ramai graduan dan anak-anak yatim yang berjaya dibawah pemeliharaannya. Malahan Presidennya tetap membawa kancil dan langsung tidak pernah ditonjolkan di dalam masyarakat sebagai seorang insan yang ikhlas di dalam sumbangannya. Beliau tetap bertungkus lumus menjaga ratusan anak yatim tanpa sebarang populariti bagi beliau mendapat sumbangan dan dana dari orang ramai. Malahan kebanyakkan penderma juga hanya menamakan diri mereka sebagai “hamba Allah” setiap kali menghulurkan derma kepada beliau.

Lain pula dengan sesetengah pertubuhan. Kata mereka “kalau tak glamour….susahlah nak cari duit…..orang tak kenal kita.” Sedih apabila kita melihat pertubuhan-pertubuhan kebajikan khususnya dijadikan medan politik, apabila tak kurang juga yang menawarkan diri untuk bertanding kerusi Presiden, semata-mata kerana melihatkan pertubuhan tersebut telah mantap dan teguh keewangannya. Jasa pengasas pertubuhan diketepikan. Jawatan-jawatan penting di dalam sesebuah pertubuhan kebajikan direbut, seolah-olah bertanding untuk satu kerusi kuasa yang penting. Apabila menang jawatan, menggunakan jawatan tersebut untuk kepentingan diri sendiri, sebagai laluan mudah untuk berdamping dengan pemimpin-pemimpin bagi mengisi tembolok sendiri. Satu minta untuk pertubuhan sepuluh untuk syarikat sendiri. Akhirnya terpakailah perkataan ikhlas untuk mendapat E class.

Begitu jugalah yang terjadi di dalam dunia lobi melobi. Tak kiralah untuk melobi pangkat atau kedudukan mahupun projek. Banyak dialog yang sering kita dengar lebih-lebih kalau di musim pemilihan “u ambillah duit ni….i ikhlas tau….mmm tapi kalau nak pangkah esok ingat-ingatlah muka I.” Tu lah sebab mula-mula ikhlas last-last melepas, jangan sampai ada yang tuntut di Padang Mahsyar sudah…..akan pemberian yang kononnya ikhlas. Macam tu juga dengan projek. Sama dengan juga. Setelah mendapat projek, dengan ikhlasnya pelobi menawarkan sumbangan ikhlas beberapa persen sekiranya berjaya mendapat projek tersebut. Macamana tu ikhlas kerana Allah ke? Atau Ikhlas memberi projek untuk mendapat E class?

Marilah kita mengambil iktibal dari nasihat tokoh pemimpin Islam kita terdahulu yang boleh dikaitkan dengan kedudukan ikhlas. Bergantung kepada anda pembaca budiman untuk menilaikan nasihat SAHL BIN ABDULLAH ATTUSTURI RH.A , kata beliau:

Ilmu, Amal, Ikhlas

“Seluruh manusia akan mati, kecuali para ahli ilmuan. Para ahli ilmuan itu akan mabuk, kecuali yang beramal. Seluruh yang beramal itu tertipu, selain yang ikhlas. Orang yang ikhlas itu berada dalam ketakutan, sebelum diketahuinya kesudahan amalnya itu.”

Memang panjang kalau kita nak menceritakan bab keihklasan ni. Amat sukar untuk mendefinasikannya sekira ianya diucapka. Akan tetapi mudah untuk kita mengenal keikhlasan itu sekiranya ia ditunjukkan dengan perbuatan. Jadi ingat-ingatlah kalau benar-benar nak membuat sesuatu pekerjaan tu dengan ikhlas tak payahlah disebut. Buat saja, anda akan melihat hasilnya. Seperti pepatah saya The Miracle Of sincerity .


No comments:

Post a Comment