ASSALAMUALAIKUM

Monday, March 15, 2010

RAKYAT MERAPEK VS AHLI MENGAMPU & MENYAPU

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w

Bila dekat dengan tarikh pemilihan, perkara yang paling menyeronokkan apabila kita membuka internet dan membaca pelbagai komen dari pelbagai kelompok masyarakat. Dari pemimpin sampailah rakyat. Banyak pandangan yang telah diluahkan di dalam blog-blog. Apa yang amat menyedihkan adalah kebanyakkan yang meluahkan kemarahan adalah di kalangan mereka yang tidak terlibat langsung di dalam parti politik. Inilah yang saya katagorikan sebagai suara-suara rakyat yang merapek. Mereka ini tak ubah seperti anjing-anjing yang menyalak bukit. Suara akan hilang suatu hari tetapi bukit tetap tegak berdiri. Macam busut jantan. Naik makin tinggi. Lagi tinggi busut jantan maka akan ada lagi ramai pasang lilin atas busut tersebut untuk jadikan busut tu keramat minta apa yang patut. Selalunya nombor ekor lah. Kebanyakkan pemimpin telah menjadi seperti busut jantan kebelakangan ini. manakala ahlinya pula akan menjadi seperti peminta yang mengadakan upacara ritual pada busut jantan. Bezanya Cuma tak minta nombor ekor lah tetapi minta projek. Niat tu sama Cuma cara sahaja yang berbeza. Jadi anak cina makan pengat sendirilah mahu ingat.

Banyak betul idea dan perasaan yang dicurahkan oleh rakyat. Kalau penulis lebih lagi lah. Kalau penulis ditakdirkan menggunakan air liur untuk buat dakwat dah lama kering kontang,. Namun perubahan “from bad to good” masih tidak nampak sebaliknya menjadi “ from bad to worst”. Letih saya tengok rakyat dok merapek sana-sini. Mengapa saya katakan merapek sebab antara mereka yang suka memberi komen di kaki lima, kedai kopi, pusat pengajian tinggi, kakitangan kerajaan sama sahaja, “no action talk only”.

Sedangkan ahli yang mempunyai kuasa buat tak tahu. Orang cakap depa cakap bila berhadapan dengan pemilihan orang bercakap mereka mengampu, pemimpin hulur mereka menyapu. Sampai masa dan ketika pemilihan dah kenyang menyapu kena baliklah mengampu bagi undi calon yang mengampu dan menipu, rakyat jelata. Walau bagaimana ahli parti kena tipu sekalipun tak sama dengan rakyat yang tertipu menerima pemimpin yang kaki mengampu dan menipu ni. Kerana rakyat tak dapat pun untuk menyapu lagi teruk kena tipu pula. Dah jatuh ditimpa tahi kerbau namanya.

Kesian dan amat menyedihkan. Pilihanraya baru-baru ini telah membuktikan bahawa rakyat yang selama ini merapek telah bangun untuk menunjukkan bahawa mereka sudah mulai menunjukkan kesan merapek menjadi menyampah dan akhirnya kalah. Bagaimana pula dengan era pemilihan kali ini. Apakah ada antara rakyat yang menjadi ahlli parti sekaligus menjadi perwakilan? Kalau ada nampaknya bukan sekadar lima negeri hilang silap haribulan setengah pemimpin di kabinet pula melayang. Apakah keadaan ini akan berlaku? Makan pengat banyak-banyak.

Rakyat sekarang harus tahu membezakan antara masa untuk merepek dan masa untuk diam. Biarlah saya nasihatkan di sini cukup-cukuplah menghentam para pemimpin. Kalau benar ada pemimpin yang mengampu dan menipu, maka ramai-ramailah kita masuk ke dalam parti dan jadi ahli. Sebab saya mulai merasa keliru antara ahli parti dan rakyat. Siapa yang harus dibela oleh pemimpin. Siapa yang boleh naik business class dan siapa yang naik ekonomi? Apa yang kita tahu setelah kita dilantik menjadi seorang pemimpin maka adalah wajar kita membantu semua golongan rakyat tak kiralah dari parti mana sekali pun atau sekadar ahli parti tupperware. Pokoknya semua adalah menjadi satu tanggungjawab bagi seorang pemimpin parti harus dan wajib membantu. Kalau asyik memilih geng yang sekufu sahaja maka pendek umurlah jawabnya.

Sebagai seorang rakyat yang sekadar memegang ahli parti tupperware diharap berhentilah menghentam sesama seagama, sebangsa dan senegara. Kalau nak cakap masuk gelanggang, barulah tak jadi anjing menyalak busut jantan. Busut jantan makin tinggi, anai-anai makin gemuk makan dan menimbun makanannya, akhirnya anjing mati kelaparan.

Dalam pemilihan akan datang kita akan tunggu dan lihat, apakah selama ini yang turut merapek sana-sini terdiri dari ahli parti atau rakyat marhain. Kalau benar banyak yang merapek sana-sini ahli parti maka tunggulah satu tsunami pemilihan yang besar-besaran akan berlaku. Tentu kita akan lihat semua pemimpin yang seperti tembikar bersalut emas akan pecah berkecai jadi lumpur semula. Tetapi kalau yang terpilih di kalangan mereka benar-benar “solid gold” maka ternyata satu hadiah harijadi untuk rakyat merasa terbela di masa akan datang.

Perkara pemimpin tembikar bersalut emas ni setiap kali pemilihan akan kekal sudah tidak menghairankan. Tetapi doa dan harapan saya kali ini, biarlah ahli parti menjadi cerdik sedikit, “rezeki jangan ditolak, janji maut sebagi ganti” kata pepatah saya. Kalau orang nak menghulur tak salah mengambil , seperti teman saya kata” terima hadiah tanpa balasan”. Kalau selama ini banyak pemimpin yang kita panggil sebagai “lips service” ( tanam tebu dibibir mulut ) Inilah pula masa kita nak “lips service” dengan mereka,batu mereka rasa. Banyak andaian mereka mengatakan wang adalah segalanya. Memang benar tetapi kalau wang yang diberi boleh dimakan sekali sedangkan yang bakal dipilih boleh kaut lagi berlori-lori, jadi apakah untungnya ahli kita membalas budi. Ingat!!! Jangan lupa pada sejarah. Setiap kali selepas pemilihan kita akan dengar dialog-dialog seperti ini,” dulu akulah yang kempen untuk dia menang, bila menang jangankan kata batang hidung tak nampak, talipon pun dah out of coverage”. Jangan sesekali anda lupa dialog ini, kerana ini sudah menjadi tradisi, asam garam balaci politik. Kalau tak mahu menjadi balaci dan kemudian yang dikempen cabut lari bila menang nanti, maka gunalah kuasa yang diberi buat pertama kali untuk benar-benar memilih pemimpin yang layak dan berakhlak. Ingat , makan pengat nanti sendiri mahu ingat!!

Banyak yang menyatakan di sana-sini bahawa setiap kali pemilihan parti wang turun macam hujan tetapi bila pemilihan sudah selesai wang jadi macam embun pagi, sampai tengahari kering-kontang. Banyak yang mengatakan bahawa wang sedemikian dapat berkekalan, mustahil, kerana itulah wang segera. Macam juga mee segera. Boleh makan tapi sekejap nanti lapar balik. Belum setengah tahun dah selesai wang suapan yang diberikan oleh calon kepada perwakilan tetapi bayangkan berapa lama pula mereka akan memimpin dan menyapu bila sudah berjawatan nanti. Jangan salah faham ini ditujukan kepada calon-calon pemimpin tembikar bersalut emas sahaja, Masih ramai yang solid gold tapi kena chemicle test dulu lah.

Apabila kita mendengar betapa hebatnya politik wang dalam pemilihan kali ini, mulalah hati sekali lagi tertanya-tanya, apakah ahli perwakilan kali ini terdiri dari mereka yang buta mata, buta hati? Apakah mereka-mereka ini akan terdiri dari mereka yang kosong minda dari pengalaman lalu? Itulah kata Tun Mahathir “ Melayu memang mudah lupa”. Tapi harap-harap kali ni mereka tak kan lupa kalau mereka masih sayangkan parti. Saya ingin mencadangkan agar pemimpin peringkat tertinggi parti, supaya mengambil nama setiap perwakilan dan menyemak akaun simpanan mereka,selepas pemilihan nanti. Kadang-kadang kalau kita asyik kenakan yang memberi tetapi tidak kenakan yang menerima tak adil namanya. Seperti seorang wanita membuang bayi, bila ditangkap hanya ibu yang melahirkan sedangkan nak cari bapa yang ada DNA bukannya susah tetapi tak pernah kita dengar bapanya turut ditangkap semuanya terlepas begitu sahaja. Pak Lah seharusnya mengumumkan supaya yang memberi dan menerima seharusnya kedua-dua sekali akan dikenakan tindakan disiplin parti dan seharusnya kedua-duannya dipecat baru adil namanya. Inilah dikatakan kalau orang yang nak menipu pasti tak ada yang akan menyapu.

Sebagai seorang calon bukankah lebih baik wang yang diberikan kepada perwakilan itu digunakan untuk kebajikan atau mengadakan majlis tahlil, hajat ataupun kesyukuran dan diinfakkan kepada anak yatim. Itukan lebih mulia. Apakah kita sudah tidak percayakan Allah. Sehinggakan kita lupa bahawa yang memegang hati manusia itu hanya Allah. Syaitan hanya akan memberikan gambaran dan kehidupan yang sementara sahaja kepada kita. Daripada keluar memberi rasuah mencari pengaruh secara merasuah lebih baik duduk sahaja dirumah dan cubalah untuk mempengaruhi Allah untuk mengasihi kita, kerana Dialah sahaja yang tahu apakah yang terbaik untuk kita. Biarlah apa sahaja orang nak kata, kedekut ka ataupun apa sekali pun kita sahaja yang tahu kemampuan diri kita serta harga diri kita tak perlu kita beli kalau kita mampu dan orang mahu. Kalau ada yang meminta suruh sahaja mereka minta pada bakal calon yang suka mengampu, menipu dan menyapu. Seperti kata P Ramlee “ kena dah meyamun jual penyangak”.

Bukan susah hendak mencari pemimpin yang layak, baik dan beriman. Syaratnya hanya satu, iaitu perwakilan sendiri kenalah mempunyai sifat yang sedemikian barulah terang lagi bersuluh ke atas pemimpin yang mempunyai ciri-ciri sedemikian. Sudah menjadi lumrah dunia apabila kita hendak mengenali seseorang maka kita harus kenal diri kita sendiri. Kalau kita penyangak, penipu dan penyapu maka begitu juga pemimpin dambaan yang kita mahu. Tak ramai yang mahukan pemimpin yang baik sekarang ini. Kalau tak menghulur untuk kita menyapu pasti ada saja yang tak kena dipandang kepada pemimpin tersebut. Kata AL IMAM AL GHAZALI R.A :

Mengenai kepentingan pemerintahan Islam.

“Ketahuilah bahawa syariat itu adalah asal pemerintah merupakan penjaganya. Setiap yang tiada asalnya akan runtuh, begitu juga demean setiap yang tiada penjaganya akan hilang.

“Barang siapa yang mengenal segala sesuatu tetapi tidak mengenal Allah Azza Wajalla seolah-olah ia tidak tahu apa-apa,”

“Jarang sekali keimanan itu memberikankemanafaatan apabila hatinya busuk, sedang akhlaknya rosak dan budi pekertinya cacat,”

“Hati adalah sebagai tanah sedangkankeimanansebagai benih yang ditanam disitu. Ketaatan adalah berjalan menurut arah dan arusnya hati, serta kesuciannya sebagai penggaliansungai dan aliran air yang disalurkan di situ. Adapun hati yang sudah terjerumus dalam kelazatan duniawiah dan sudah berkecimpung dalam segala kemaksiatannya, dapatlah diumpamakan sebagaitanah yang tandus yang tidak mungkin lagi dapat ditanami benih, sebab sudah tidak subur lagi untuk itu Benih yang ditanam di situ pasti tidak akan tumbuh.”

Inilah akibat yang akan berlaku seandainya kita tersalah pilih calon pemimpin kita yang akan datang. Janganlah kita sesudah tahu busuknya hati mereka janganlah kita nak cuba nasib nak menanam jawatan lagi kepada mereka kerana pemimpin yang spesis begini sudah rosak hati dan akhlaknya. Mahukah kita menyerahkan masa depan anak-anak kita kepada pemimpin yang mempunyai sebidang hati yang sudah tidak boleh disuburkan demean imam dan takwa untuk membela agama, bangsa dan negara. Iqraq!!

No comments:

Post a Comment